lördag 27 september 2014

Plats på scen

Det här med att stå på en scen. Högaktuellt för de som är i Göteborg.

För mig blir det Ekenäs bokkalas och Åbo bokmässa nästa vecka och vad är då bättre än att lyssna på Malmögruppen av Fantastisk podd som talar om Vi drar på oss författarrollen och drar på mässa!

Själv har jag funderat en del på just det här med vad som händer med mig när jag ställer mig på en scen. Och jo. Det har sina sidor. Å ena sidan, jag trivs. Å andra sidan är det tungt, nervigt och varje gång en väldigt konstig grej att göra. Att liksom sitta och tala om sitt skrivande på något vis utifrån, helst med nåt klokt att säga om det också. Ändå inte märkligt alls, att man helst ska kunna göra det, se sitt skrivande från alla möjliga håll och sin plats på en scen också. För i skrivandet är man i textvärlden och glömmer helst bort författaren. För att plocka fram just den biten där i stunden, på scenen.

Hur som helst. Karin Tidbeck, Kristina Hård och Nene Ormes talar om mässandet. Lyssna på det.

2 kommentarer:

Susanne Olars sa...

Stå på scen: Jag älskar det! Vet inte varför. Gillar inte att stå i centrum i vanliga fall. Men på en scen... Måste bero på att man är en smula förberedd och vet vad man ska säga om man ska upp på en scen. Kan också bero på att jag är en gammal teaterapa. Hur som helst skulle jag gärna stå på en scen just nu. Gärna i Göteborg.

Mia Skrifver sa...

Ja jag gillar ju det också, men det gör inte att jag skulle komma undan nervositeten. I synnerhet inte inför nya saker, vilket just nu är grejen. Skriver mer om det i nåt inlägg.