tisdag 2 september 2014

Ramlar omkring här

Åh. Har suttit och funderat på så många skrivgrejer de senaste dagarna. Såna där stora och rätt jobbiga grejer. Hur jag liksom tänker kring SKRIVA.

Och jag menar, när jag väl skriver, då försöker jag att inte tänka så värst, för det tenderar att bli en massa problem med att skriva och analysera samtidigt. Att jag alltså funderar på det här nu beror förstås på att väldigt mycket i skriva/läsa är analysera, försöka förutse om jag faktiskt lyckats få med det jag ska ha med och ifall den scenen och den scenen kan dras ihop till nåt bättre och så plötsligt börjar fundera på allt det här andra man också gör när man skriver. För tja, det är snart uppträdanden här och där i skolor och på mässor - då behöver man förbereda sig för det också.

Plötsligt märker jag att jag glidit bort från den där scenen jag ska jobba med och funderar på vem fan jag är (urk, som om jag skulle ha ett enkelt svar på det), som alltså ska prata inför folk - att vad jag ska prata om. Och då landar jag oftast i berättandet, i berättelser - att hur mycket berättelser det finns omkring, hur mycket man hela tiden berättar om grejer för andra människor, dagligen.

Ja och så ska jag ta mig in i scenen jag vrider på i trean igen och igen och fundera på just den berättelsen, vad jag vill berätta i den.

På nåt vis, ramlar omkring här i berättandet, skrivandet och alltså redigering är så mycket stöta och blöta att just nu känner jag mig alldeles matt.


Förklaring: Jobbat med en av de kortaste scenerna i trean som ska beskriva så många grejer på en gång att gestaltandet tar andan ur mig.

2 kommentarer:

Eva-Lisa sa...

Ja, vissa scener kan man bli sittande en hel dag med i redigeringsfasen. Men jag tänker att det viktigaste ändå är att jag känner mig nöjd.

Mia Skrifver sa...

Det var ju det jag inte gjorde. Men har skrivit om den idag igen tills den kändes bättre. Inte där än, men bättre.