fredag 10 oktober 2014

Andra ögon

Hög tid är det. Väldigt mycket dags att... Ändå alltid förknippat med viss oro. Jag ska alltså lämna ifrån mig text. Del tre ska läsas av någon annan.

Jag skulle inte fungera utan att få göra just det här, skicka texten för att läsas av någon annan. Få kritik att fundera på.

När jag skriver tillåter jag, ungefär, allt. När jag redigerar försöker jag styra upp hur fingrarna hamrat in sidospår och fel terräng i texten.

Men det betyder förstås att det blir en del slagg, som jag missar eller inte riktigt vet om att ligger där och sladdrar. Då behöver man andra ögon.

Dessutom, det allra viktigaste just nu. Jag tror på det jag skrivit mig fram till. Tycker att det är rätt, att jo, tycker jag. Men tycker någon annan det? Kommer någon annan att tänka, jamen såklart! Vilket jag gjorde när jag visste vad som ska hända.

Och nu alltså, ska jag skicka iväg första delen av texten. Andra ögon, annat förstånd som ska granska. Tänk det, för det är alltid stort, nån som inte är jag, ska läsa det som blir del tre i min martrilogi. Den har för övrigt ett namn. Min trea har en titel. Och du märker, jag säger den inte ännu. Jag måste tugga på namnet än.

5 kommentarer:

Fia Filur sa...

Åh, den skräckblandade förtjusningen att lämna ifrån sig texten! Blev himla nyfiken på titeln också :)

Mia Skrifver sa...

Precis. Och titeln, bara jag tuggat klart så.

Frida sa...

Jag har insett att jag helst lämnar ifrån mig först när det är ganska klart. Gäller allt, inte bara texter. Hur stor del av boken är första delen?

Heléne (Bokglam) sa...

Vad roligt. Lycka till! Det kommer gå så bra. Och trevlig helg!

Mia Skrifver sa...

Frida: Så har jag också gjort förr, att det ska vara nästintill klart. Men det här är annorlunda. Så nu har jag lämnat ifrån mig första delen av det jag hunnit redigera, ännu ca 60 sidor kvar. Det går inte så fort när man har så mycket annat att göra också. Men jag behöver nån annans blick på texten, vet jag så jag har bestämt att jag inte måste hålla på till sista sekund innan jag skickar.

Heléne: Det hoppas jag. Som jag hoppas det. Tack detsamma.