onsdag 29 oktober 2014

Fysisk vinkel

Nära eller på avstånd? Se ner på eller titta upp? Jag närmar mig slutscenerna med frågor om placering. 

Värsta regissören är jag och flyttar omkring på karaktärerna för att förmedla rätt vinkel. De ska titta åt rätt håll, eller fel. Ibland behöver man befinna sig tätt intill för att förstå vad som händer och andra gånger är det panorama.

Det går undan, därför blir placering extra viktigt, stämningen ska gå att ta på redan i hur en karaktär befinner sig i rummet. Dessutom är det extremt fascinerande att se vad som händer om man placerar en karaktär högre upp. Maktbalansen bara.

Och det är ganska enkla medel, som svänger på stämningen. Från undergång, till hoppfullhet och stryka. Naturligtvis kommer mattan att ryckas under fötterna. Kanske redan imorgon.


6 kommentarer:

Fia Filur sa...

Vad trevligt att närma sig slutscenerna! Heja på!

Mia Skrifver sa...

Mitt i dem är jag. Eller väldigt lite kvar har jag. Skulle jag också ha mängder av tid skulle allt vara perfekt. Men det har jag ju då inte.

Eva-Lisa sa...

Mattryckning låter perfekt. Inget vänder så fort som när någon rycker undan mattan :)

Mia Skrifver sa...

Och ont gör det.

Skriviver sa...

Ah, vad härligt att du jobbar så nära med perspektivet! Jag förstår precis vad du är ute efter. Det är väldigt speciellt när man kan få till sånt där med vart folk tittar och hur de sitter och så, det blir väldigt filmiskt. Det gillar jag.

Lycka till med det och hela slut-klämmen!

/Linda

Mia Skrifver sa...

Det blir ofta filmiskt, troligen för att jag kollar galet mycket på film också och helst läser böcker som fungerar som film. Man vill ju se det framför sig, eller jag vill, alla vill kanske inte.

Och tack, det blir fint, tror jag, tycker jag, eller fasen jag vet, det blir fint.