torsdag 9 oktober 2014

Grodar och minkar

Torsdag är det. Och ni ska lyssna på Fantastisk podd där Västkustgruppen talar om Inspiration och grodor. De undrar ifall grodor kan vara inspirerande.

Och på tal om djur. Grodor får mig osökt att tänka på vad jag läser för bok, som råkar vara Karin Erlandssons Minkriket. Alltså, jag är helt tagen av minkuppfödning, för det är så otroligt bra beskrivet. Jag kan nästan känna hur det luktar mink medan jag läser.

Dessutom funderar jag på att vi två somrar i rad hade vildmink som flyttat in under bastutaket. Minkar ska inte bo under bastutak. Bara så ni vet det. Där ska inga minkar bo. Så här, man måste byta tak när man har minkar som våldgästar en. Och det där väsande ljudet när minkeländet sitter inne i bastukammaren och tycker att man liksom inkräktar på reviret. Ja och så då att man har med sig en hög med små barn och att man råkar tänka tanken på hur det blir när den där minken ska kasta sig över något av barnen och bita sig fast med de där tänderna de har. Man ser liksom hela den filmen med den bitande, väsande minken och barnet framför sig.

Jag vägrade närma mig bastun under lång tid.

Det här blev ju nånslags djurinlägg. Om grodor och minkar. Outgrundliga äro mina tankebanor.

10 kommentarer:

Fia Filur sa...

Hm, jag har nog inga djur att bidra med här. Bara en katt som jamar utanför dörren och vill in.

Mia Skrifver sa...

Katter har jag också. Men i jämförelse med minkar är det till och med trevliga klockan fem på natten.

Susanne Olars sa...

Jag har mina eviga "Grodan och myran" som spelar framträdande roller i mitt liv. Fast de är av gjutjärn respektive betong, och får bo var de vill :-D

Mia Skrifver sa...

Det är betydligt bättre än minkar det.

Eva-Lisa sa...

Det skulle man kunna skriva bra skräck på. Minkar som börjar anfalla människor. Lite som Fåglarna, fast i fyrfotatappning ;)

Mia Skrifver sa...

Haha. Jag kan fortfarande bli övertygad om att fåglar i flock inte är riktigt säkert att röra sig i närheten av. Så man borde kanske ta en hel minkfarm. Jo, det här blir bra, den ska vi fundera vidare på...

Frida sa...

Väsande minkar, just när man är avklädd och försvarslös i bastun. Och hela minkfarmen med till exempel elektriska grindar där det till exempel blir strömavbrott så att ljuset släcks och burarna öppnas...

Kan minkar få rabies?

Mia Skrifver sa...

Oj Frida! Du vet så mycket mer om minkar än jag hör jag redan i det där med de elektriska grindarna. Även om jag lärt mig grejer medan jag läser den här boken Minkriket (som är helt otroligt bra). Ingen aning om de får rabies. En fradgande vildmink, hu! Men jag blir lite nyfiken på det, vad mer man kan göra med minkar liksom...

Frida sa...

Elektriska burar var bara en ren fantasi från min sida. Men tänk om. Skriv om minkarna så läser vi!

Mia Skrifver sa...

Aha. Men det låter bra. Med burarna. Fast jag tror att jag måste göra nåt annat med minkar. Vet inte vad bara. De kanske kan få inspirera till nåt. För bok om minkar finns ren som jag alltså gillar starkt.