tisdag 7 oktober 2014

Måste få veta

Om jag alltså skickar in dem i rövarkulan eller det är inte direkt en rövarkula utan finare än så, men i alla fall, bildligt så där, rövarkulan. Om jag skickar in karaktärerna där, de går dit de inte borde. För det gör man i böcker. Går dit man inte borde. Nerför källartrappan, rusar ut i skogen, smyger in bland rövarna.

Dit går man för att man ska vara hjälte ibland. Eller för att man inte fattar bättre och inte vet vart man går. Eller för att man måste få veta, för att man är nyfiken. Den drivkraften, ja.

Och visst, det ser ut som hjältemod när de börjar gå uppför trappan, där de nu går, mina karaktärer. Men det är inte hjältarna jag vill skicka in. Utan de nyfikna. De som vill veta.

Nyfikenhet kan man inte få för mycket av. Det är handling och lägga sig i. Det är att vara i vägen. Precis vad jag behöver.

4 kommentarer:

carolastromstedt sa...

Drivkraft är viktigt. Utan den dör allt. Nästan. Nyfikenheten är en väldigt bra drivkraft och jag är oerhört nyfiken på hur det slutar :).

Eva-Lisa sa...

Ja, nyfikenhet är en mycket bra drivkraft. Speciellt om man som läsare redan anar att det kan gå illa för karaktären :)

Fia Filur sa...

Haha, så sant, både i filmer och böcker går folk dit de inte borde :)

Mia Skrifver sa...

Carola: Det kommer, men du får vara nyfiken ett tag till. Det måste ännu falla bitar på plats. Men de faller som dominobrickor för tillfället så det är bra.

Eva-Lisa: Illa är precis vad det går. Helt åt skogen gick det just...

Fia: Ja och man tänker, men snäääälla, gå inte dit! Fast det skulle ju bli tråkigt om de inte gjorde det...