onsdag 15 oktober 2014

Skal och skal

Jag sitter och tittar på omslagen på Martrådar och Maraminne. Varför detta intensiva stirrande? Ja och dessutom kollar jag på den bild som jag tycker att ska vara på trean. Och man frågar sig igen, vad håller jag på med? Vadan denna skal-obsession?

Det kan man fråga sig tycker jag. För vad är väl en bild på ett omslag? Ja de ska ju gärna betyda något. Jag vet inte vad folk läst in i omslagen hittills men det är ju klart som korvspad (och korvspad måste höra till det mest oklara man kan tänka sig) att det är mer med fodralen än liksom bara hölje kring sidorna.

Så nu förtydligar jag den där förklädnaden. Vad man egentligen ser. Eller vad man inte ser.

Rätt lyxigt att ha lite föraningar om skalet så här när man håller på.

5 kommentarer:

Eva-Lisa sa...

Medan jag skriver ett manus gillar jag att leka lite med tanken på hur omslaget skulle kunna tänkas se ut. Så jag förstår varför du sitter och funderar kring det :)

Fia Filur sa...

Åh, vad spännande! Omslag är så fascinerande, klurigt och roligt.

Mia Skrifver sa...

Eva-Lisa: Det brukar inte vara vad jag tänker på så där aktivt, alltså visst så att jag kan fundera på det lite, men inte så här som i dag.

Fia: Mest bilden som jag funderat på i och för sig, och titeln förstås och kanske lite färg.

Anna Söderström sa...

Omslagen är så oerhört viktiga att noga tänka igenom och fundera över. Vi är så starkt påverkade av det visuella på gott o ont. Jag, bibliotekarien, tänker ofta då jag "frontar" böcker på hyllorna på bibban att varför lånas t.ex den här eller den där boken inte trots att den är förbannat bra. En story som är världsbäst kanske inte lånas en enda gång om omslaget helt enkelt inte tilltalar den målgrupp boken riktar sig till. En gång hade jag en kund, en tonårskille, som sku låna någon ungdomsbok. Jag visade honom hyllan o han nappade blixtsnabbt en av böckerna. På några sekunder gjorde han sitt val. Då jag frågade varför han tog just den så sa han "omslaget är bäst". Så lätt var det!

Mia Skrifver sa...

Absolut. Väljer man utan att veta vad så blir det ju omslaget man utgår ifrån. Och det låter rätt intressant det där med att "fronta" böcker. För de tittar man ju också på, automatiskt för att de syns.