torsdag 6 november 2014

Allt man hinner göra

Och skrivpaus är ju fantastiskt när man har liksom sina andra niotusen saker som man plötsligt känner att där kan man ju fokusera sin insats lite mer än de senaste månaderna.

Därför ska jag skriva kolumnutkast, planera en kurs, börja peta omkring i nästa stipendiehärva och LÄSA.

Herregud, jag läser ju igen. Efter min besvärliga svacka som inföll mitt under värsta självkritiken, så har jag landat i läsandet igen. Lika uppslukande är det som att skriva. Läser dessutom både böcker (och när jag säger böcker så menar jag pluralis, beror på humör vilken jag tar tag i) och andras manus. Och det är så kul att göra liksom allt, lustfyllt alltså.

Dessutom drar jag och de andra i Finlandsgruppen vårt strå till NaNoWriMo-stacken i Fantastisk podd, där vi alltså talar om just hur det är att haka på den där adrenalinstinna skrivmaratongrejen. Inte för att vi alla tycker att det där är saliggörande, HM Taivassalo är ytterst skeptisk till exempel. Andra skriver i raseri (som jag då). Men allt det hör ni på Fantastisk podd. (Däremot beklagar jag ifall ni inte uppfattar varenda bokstav vi säger, det uppstod ett inbandningsproblem som inte gick att fixa helt efteråt. Beklagar det. Men om man bortser från det så säger vi ett och annat som man kan lyssna på.)

7 kommentarer:

Kati sa...

Läsandet har en tendens att komma på skam för mig med när det är mycket, men kul att du är på gång igen. Haha, först läste jag "börja peta omkring i näsan", lol.

Mia Skrifver sa...

Näspetning brukar jag överlämna åt yngre generationer. Läsa däremot, det är mitt.

Fia Filur sa...

Åh, det är alltid så härligt att börja läsa igen efter en hektisk skrivperiod.

Eva-Lisa sa...

Jag har också kommit igång med läsandet igen efter en svacka där. Det är rätt härligt när man väl fått ro att börja läsa igen :)

Mia Skrifver sa...

Fia: Exakt. Speciellt som det finns så mycket kul att läsa.

Eva-Lisa: Absolut. Och skönt att beta av högen med böcker som legat och väntat.

carolastromstedt sa...

Läsa är trevligt när man har något bra i händerna. Något bra som kan färga av sig i det egna skrivandet.

Mia Skrifver sa...

Ja, det kan vara bra om det hittar in i det egna också. Å andra sidan, läser rätt mycket på engelska så jag hoppas att det hålls utanför, det engelska sättet att ordna ord och sånt. Men som berättelsetrådar, medel i det, ja, det vill jag gärna att färgar och slingrar in i mina texter.