fredag 7 november 2014

Den lilla frågan ju

Det här med att man ska berätta om sig själv. Alltså sitter och funderar på frågan om vem jag är som författare i penningansökan. Den lilla frågan ju.

Och då slår allt ner i skallen på mig.

Så där att är det nu man ska berätta att en dag* gjorde jag något annat än skrev. Vad det än står i Stephen Kings fina bok om att skriva tio sidor och så vidare i all oändlighet. Eller om jag själv säger det så fint, skriva alla dagar, även om det bara blir en mening på tre ord. Men man är ju liksom människa också. Att det finns dagar då man inte skriver en rad, inte ens treordsmeningar, utan i stället går ut och går. Visst kan vi låtsas att de där promenaderna varje gång är perfekt för skrivandet sen. Fast det är de inte. Jag kanske bara går och inte hittar på nåt alls. Eller de där gångerna när man sätter sig och läser nån annans bok istället för att skriva på sina egna futtiga alster.

Fast det är inte det där de vill veta, va? Om min mänsklighet.

Utan mer då om min fantastiska, fanatiska organisationsförmåga. Att jag sätter upp mål. Håller deadlines. Effektiviteten.

Visst det är också sant. Jag är bra på det där med tid och mål och effektivitet. Men när jag sitter där med frågan om mig som författare, ja då tänker jag på de andra gångerna...





*en dag? Ha ha ha haha haha.

5 kommentarer:

Fia Filur sa...

Igenkänning på "en dag" ...
Men man är ju bara människa, man måste leva lite också även om skriva är som att leva.

Lotta Sanhaie sa...

Hittar man på något att skriva om om man bara skriver och inte lever? ;)

Mia Skrifver sa...

Fia: Mer eller mindre mänsklig är man väl.

Lotta: Tror att det underlättar att leva. Men beror förstås på hur livlig fantasi man har, samt vad som egentligen avses med att leva... Och där tog min hjärna ett skutt rätt in bland de levande döda...

Anna Hansson sa...

Jag har gjort annat i hur många dagar som helst nu, och har hela tiden tänkt att på fredag ska jag skriva lite, sen blev det på lördag, och nu när det är lördag tänker jag att det blir nog på söndag (eller kanske på måndag?). :)

Mia Skrifver sa...

Just precis. Troligen på måndag. Men frågan är vilken måndag...