söndag 9 november 2014

Finska lektion eller så inte

Farsdag och jag ägnar mig åt att uppgradera dator, städa och hjälpa till med finskaläxor.

Alltså jag talar finska, o ja. Men finsk grammatik? Det talar jag inte. Jag bara hör hur det borde vara och när jag inte hör då är det tyst...

Å andra sidan så får man ju orsak att fundera på språkliga uttrycksmöjligheter och som sagt, talar finska, men uttrycker mig välformulerat, det betvivlar jag.

När jag var liten gick jag i finskt dagis för det låg närmast. Därifrån kom jag hem och placerade ett i efter alla ord. Så ifall du inte kan finska så är det här lektion nummer ett (och troligen den enda), bara lägg ett i efter varje ord. Bara tänker på när man hör nån säga den fascinerande ramsan: yksi kaksi paksi (i vilket de första två betyder: ett, två och det tredje ordet mest är inklämt för att rimma.)

Näin meillä. 

2 kommentarer:

Kati sa...

Finska verkar sjukt svårt. Fattar inte ens hur finländarna lyckas lära sig det! :)

Mia Skrifver sa...

Nå, beror ju på var man bor hur mycket man lär sig. Och hur mycket finska man liksom behöver tala. Men lite grann är vi hela högen tvungna att kunna. Bara Ålänningar är befriade. Sen talar vi, mer eller mindre bra. Själv skulle jag behöva lite mer repetition för det blir lite segt när man liksom inte använder språket mer än i butiken ungefär. Som med alla språk som ligger och vilar för länge.