söndag 23 november 2014

Plantera, förtydliga och gör värre

Plantera, förtydliga och gör värre. Mina tre ledord för nästa vecka då jag tar itu med manus igen.

Tänker på hur det kändes när jag fick för mig att skriva om slutet. Eller redan innan dess, när jag printade ut och placerade ut allt på golvet för att kunna ordna i rätt ordning, ny ordning. Och sen när det var gjort fattade hur tydligt som helst att slutet inte fanns där. Skrev om det. Gör om, gör bättre tänkte jag. Och när det var gjort, allt det där som jag sorterat, så mycket av det som försvunnit på vägen. Inte allt. Men mängder. För det var fel.

Men känslan då, när det var liksom tusen år till slutlinjen. Tungt bara.

Och nu, lättheten i att jobba om bitar, för det är ingenting. Eller klart att det är nåt, men i jämförelse, ingenting. Jag ser målet. Om inte inom november så rätt fort i december. Beror på hur mycket annat jag måste hinna pyssla med och det är ju som alltid ett och annat. Men förmiddagarna ska snart vara mina igen. Skriva klart då.

Nästa vecka, kanske inte på måndag eller tisdag. Men på onsdag. Då kör jag igenom. Ännu ett varv. DET är bäst. Det är plantera, förtydliga och gör värre, men det är specifika grejer, inte alltihop.

Inga kommentarer: