onsdag 31 december 2014

Årsresumé över skrivandet, 2014

Bäst i år
är att Maraminne kom ut i april. Vilket betytt att jag var på bokmässor i Åbo och Helsingfors. Före det också i Jyväskylä på Finncon. Dessutom har jag valsat runt i åtta högstadier för att tala om att skriva skrämmande utgående från min trilogi. Och i det sammanhanget var det klart bäst att bli intervjuad av de två högstadietjejerna i Esbo, för tja, vad är bättre än när nån säger att de gillar det man skrivit och ställer frågor som man inte fått förr och som tvingar mig att tänka.

Skrivit
har jag gjort. Herregud som jag slitit med del tre. Jag hade en version. Så skrev jag en del text som inte passade in men som var så rätt och sant och exakt det jag skulle ha. Alltså rev jag upp min trea, slet sönder den och plockade om, rensade ut och jobbade om mer än jag någonsin gjort förut. Samtidigt vägrade jag hela tiden riktigt erkänna det. Sa att det var mycket färdigare än det var när någon frågade. Plus att sen skrev jag ännu en bit som skulle med som inte fanns förut. Fick jobba in det också. Fortsatte att låtsas att det var rätt trevligt alltsammans. Ända tills jag var så klar med omjobbandet att jag kunde säga just det, hur j-la mycket jobb det varit med trean.

I övrigt har jag
flyttat till en större lägenhet med häftigare utsikt. Också medan jag sitter och jobbar har jag koll på omvärlden.

Besökte också Grekland, Leros en andra gång i maj. Ja, det var där jag skrev det där som rev upp hela trean. Förstås var det där jag gjorde det. Om ni har möjlighet, eller som jag, tar er friheten att göra det, åk på en skrivresa, för även om jag fått jobba hårt med manuset så var det värt allt.

Planerat för nästa år
Ja. Mitt i omstrukturerandet av trean gick jag på inspirerande skrivkurs och körde igång mitt nya projekt. Och i det ska djupdyka ner så fort januari börjar. Eller först ska jag skicka iväg trean.

Januari kommer att braka igång häftigare än någonsin, jag ska hålla i trådarna för Litterärt skapande (ett veckoslut), styra och ställa i Ordkonst ledarutbildning (en dag), vara skrivledare för skrivdag och förstås också skrivkursen som går tisdagkvällar och som lär vara överbokad, igen (trevligt). Däremellan skriva själv på det sprillans nya.

Gott nytt skrivår 2015! 

8 kommentarer:

Skriviver sa...

Vilket år!

Ja, jag tror inte riktigt att jag förstått hur sjukt mycket jobb det varit med din trea. Det är nog min värsta mardröm just nu tror jag, att jag ska behöva ändra på nästan allt och verkligen skriva om större delen, snarare än att bara redigera väldigt ordentligt. Men samtidigt är det ju så man måste göra. Vägen till perfektion (eller så nära man nu kan komma perfektion) är lång och svettig.

Ditt januari låter fantastiskt. Att få vara med och hjälpa och inspirera andra på deras skrivresa måste vara något av det roligaste som finns.

Lycka till med allting, och gott nytt år!

/Linda

Kugge sa...

Vilket år Mia! Du ska vara otroligt stolt! Är så nyfiken på ditt nya projekt, lycka till med det.

carolastromstedt sa...

Intensivt år! 2015 tycks gå i samma tecken och vilka roliga aktiviteter sen. Gott nytt år Mia!

Sofia Fritzson sa...

Vilket fantastiskt år! Och bra start på nästa. Gott nytt år!

Kati sa...

Wow, det låter inte som om ditt år har varit något vilohem, men väldigt intressant och inspirerande och framför allt kreativt! Hoppas du får ett riktigt fint 2015 med!

Anna Hansson sa...

2015 ser ut att börja bra för dig! Håller tummarna för att det fortsätter så, fast kanske i ett lite lugnare tempo? :)

Frida sa...

Trean låter som en pärs - men det är ofta när man jobbat riktigt hårt som man sen känner sig extra tillfreds när det är klart. Och så coolt att ha skrivit tre böcker av tre i en trilogi!

Skrivarresa, det hoppas jag att jag ska få vara med om detta nya år, om det så än bara blir en kort över en natt.

Ha ett härligt 2015!

Mia Skrifver sa...

Skrivivier/Linda: Jag hoppas att du slipper jobba om, men om man behöver det, då gör man det. Och efteråt känns det bäst.

Och ja. Det hör till det roligaste, att få jobba med andra som skriver. Gott nytt år!

Kugge: Nå, det kommer mer om det nya så småningom. Gott nytt år!

Carola: Tror nog att det blir mycket i år med, ja. Men det är ju kul. Gott nytt år!

Sofia: Du med. Gott nytt år!

Kati: Rätt mastigt har det varit. Och kul. Hoppas du också får ett fint 2015!

Anna: Tror nog februari ska bli lugnare, men man vet ju aldrig vad som dyker upp. Gott nytt år!

Frida: Precis. Extra nöjd är jag. För att ja, jag har ju klarat det. Du också. Ett härligt 2015!