måndag 1 december 2014

Lucka 1: Grön




GRÖN [grö:n]
oliver, armégrön, Shrek, Hulken, ET, oaser, Ebba Grön, statyer och att vara grön. Green fried tomatoes. Om det här är julen då Towanda-ropen ska skalla över världen? Gröngölingarnas samlade visdomar i två verk, en uppslagsverksnörd ska börja någonstans: konstgjord andning, utrotningshotade djur, hemliga språk. Gustaf Fröding samlad i en tjock grön bok i min bokhylla. Blommor och blader. Vindruvor. Lugnet är grönt. Tapeten i mammas sovrum hade gröna moln. Man kunde ligga där på sängen och det var grönaste lugnet. Grön är avunden. Gräset är grönare, grönast. Granen står så grön och grann. Julen är det grönaste av allt. Jag menar gröna kulor-grön. Utom när den är röd.


Du då? Vad är grönt för dig?

Mias jullexikon.

15 kommentarer:

Fia Filur sa...

Grönt är skönt! Jag tror grönt är lugn för mig, milt, harmoni och balans.

Mia Skrifver sa...

Skönt är det. Och lugn och harmoni, mer av det, ja tack.

minna lindeb sa...

Minns stunden när jag bestämde mej för att grönt ska få vara min favoritfärg. Jag var barn då. Jag blev ett med grönt. Grönt blev en del av mej och jag såg det gröna i allt.

Eva-Lisa sa...

Håller med Fia. Grönt associerar jag också med harmoni och balans.

Mia Skrifver sa...

Minna: Ett klokt val redan i unga år. Gott att ha grönt.

Eva-Lisa: Fint att balansera omkring i det gröna.

Skini sa...

Grönt som min skrivbordsstol, Hjälten på den gröna ön, Grönland, lime, blad, omogen frukt, kiwi inuti, grönt te, Vino Verde, knoppningstider, purjo, skogen, Anni Sinnemäki, mögel, mossa, Activia-yoghurt, spenatsoppa, gift på potatis (Solanin?) Nybörjare, Little Green Apples, Green, Green Grass of Home, ärtanpärtan, Sunlight tvål, lindblomsgrön och giftgrön.

Mia Skrifver sa...

Wunderbaum i grönt på den uppräkningen, Skini!

carolastromstedt sa...

Mitt skrivrum är grönt. En grön tall ser jag när jag tittar ut genom fönstret. En färg som gör mig lugn men också kreativ.

Mia Skrifver sa...

Vad härligt med grönt rum! Det har jag tänkt ett tag nu, att grönt rum, det skulle jag kunna tänka mig.

Anneli Stålberg sa...

Vår, lummig skog och nästyngstingens favoritfärg.

Mia Skrifver sa...

Gillar det här med att grönt leder tankarna till sommar. Det kanske är det bästa med julen (och jag gillar jul) att man börjar tänka på sommar?

Skriviver sa...

Jag älskar grönt. Att säga att det är min favoritfärg är en underdrift :) Om man hör mig utropa "Åh, vilken fin!" i en affär av vilket slag som helst, så kan man vara nästan helt säker på att jag har fått syn på något grönt, exempelvis en grön vattenkokare, ett grönt diskställ, en grön jacka, en grön lampa, en grön byrå, gröna gardiner eller grön tvål eller en grön penna. Jag är väldigt enkelspårig när det gäller grönt. Det är helt enkelt det bästa jag vet :)

För mig representerar grönt många saker, men kanske framförallt kärlek och växande och en sorts närvaro. Det som är livet. Essensen av livet, tror jag.

Mia Skrifver sa...

Vad fint! Jag kan precis se framför mig hur du står där och ropar och allt är grönt omkring. Så vet du, en grön jul önskar jag dig.

Malin sa...

Grönt: mössan jag stickar just nu. Hade glömt hur mycket jag gillar grönt tills jag såg en jättesnygg grön soffa. Nu glömmer jag inte på ett tag.

Mia Skrifver sa...

En grön soffa. Alltså, jag längtar efter en ny soffa, nu började jag omedelbart undra om den ska vara grön...