onsdag 10 december 2014

Lucka 10: Stockmanns julfönster



STOCKMANNS JULFÖNSTER [stɔk:man:s ju:lfœnster]
Litenheten. Att stå inför det stora varuhusets julfönster och försöka se sig mätt. Och det var så stort, fönstret. Som hela varuhuset stort. Det är vad jag minns ända tills den chockartade futtigheten tar över. För att jag blivit större. Och så att bli ännu större (äldre), jag alltså, och se på det med barnens ögon. Ett växande fönster. Stort, krymper, lever. Julfönstret i Helsingfors menar jag. Något annat har inte haft en chans att imponera på mig. Tomtar, snö, gran, mjukisdjur, godis. En värld i ett fönster. Berättelserna jag hörde inuti när jag tittade.

Har du ett julfönster i butik eller annanstans? Ett som liksom lever.

Mias jullexikon

9 kommentarer:

Eva-Lisa sa...

Allt såg väldigt stort ut när man var liten :)
Jag kan inte erinra mig att vi har något sådant fönster här, tyvärr.

Mia Skrifver sa...

Det kunde förstås också vara världens minsta fönster för att hitta på berättelser, jag menar, de gillade jag också.

Pia Widlund sa...

Jag känner igen mig i det där, att allt var så stort när man var lite. När man sen blev stor och kom tillbaka till samma plats var den som förändrad, precis som om det hade krympt.

Skriviver sa...

Ja, jag känner också igen mig i känslan. När jag var riktigt liten var det julskyltningen på NK som var den där världen, men när vi flyttade till landet (LANDET)så blev det inte så mycket skyldfönster utan mer granar. Men ärligt talat har naturen för mig alltid varit den bästa inspirationen eftersom jag älskar tanken på alla små varelser som kan bo där. Så efter NK var det nog helt enkelt naturen som var mitt skyltfönster, i brist på annat.

Sofia Fritzson sa...

Har inget sånt fönster i närheten nej, men de brukar vara väldigt fina.

carolastromstedt sa...

Nä här finns inga sådana fönster. Men jag minns Harrod´s i London när jag var där för 20 år sedan. Wow säger jag bara. De är säkert lika fina nu.

Mia Skrifver sa...

Pia: Inte bara krympt, blivit liksom mindre fint också.

Skriviver: Det låter som ett betydligt större fönster att ha naturen som sitt julfönster. Och jo, det där med varelserna, det kan jag definitivt hålla med om.

Sofia: Alla kan inte ha tillgång till julfönster.

Carola: Ah. Harrod's, det kanske rent av är det fönstret som fortfarande är stort.

Heléne (Bokglam) sa...

Åh vad fint! Jag har flera julfönster här hemma, somliga finare än andra :)

Mia Skrifver sa...

Låter ju väldigt mysigt det med många julfönster. Tror inte att just mina egna fönster är så värst juliga. Kanske det blir mer sen lite senare när det finns en gran också.