lördag 13 december 2014

Lucka 13: Lucia



LUCIA [lusi:a]
Å ena sidan en omröstning om vem som ska gå omkring med ljus i håret den 13 december, å andra sidan en ung kvinna från Syrakusa som det hälldes kokande olja över, hon plockade ut ögonen, det stacks ett svärd genom halsen på henne - men hon dog inte förrän hon fått den sista smörjelsen. Lägg till att jag en gång som sexåring varit utvald till lucia, det var så länge sen att det ännu inte slagit folk att kanske alla i dagis vill vara lucia och ska få vara det, så det var bara jag. Med mitt då, långa blonda hår. Jag minns utvaldheten. Men efter det är det mer bilden av svärdet genom halsen som fascinerat mig. Också det en utvaldhet. Dessutom, ju, lussebruden och lussinatt, det är då troll och onda andar gärna färdas omkring. Så vad säger man nu? Så här den 13 december när man talat om svärd genom halsar och troll om natten, glad lucia?

Mias jullexikon

6 kommentarer:

Sofia Fritzson sa...

Jag tycker inte om lucia-firande. Jag tycker synd om föräldrar som måste köpa tomtedräkter och tärnklänningar varje år och jag tycker synd om de små barnen som måste stå ute och frysa bara för att några föräldrar har bestämt att det ska firas Lucia på förskola/skola. Den traditionen är inget för en grinch som jag :)

Mia Skrifver sa...

Du får gå in för den mer hedniska varianten och stänga dörrar och fönster, för troll och onda andar är i farten.

Skriviver sa...

Jag älskar luciafirande, men det är för att jag älskar att sjunga, och älskar att äta lussebullar :)

Själva grejen är ju egentligen helt sjuk. Min sambo var på julfest igår och var tvungen att förklara det här med luciafirande för sin amerikanska kollega: Jo ljusen i håret är för att hon blev bränd på bål, det röda bandet är hennes blod, barn klär ut sig till henne och går runt och sjunger och bjuder på fika. Whaaaat? Liksom.

Mia Skrifver sa...

Inte det lättaste att förklara nej. Han kunde ha lagt till det här med svärdet... En lite mörkare tradition.

Pia Widlund sa...

Minns med glädje alla Lucia-tåg jag gick när jag var med i skolkören.

Mia Skrifver sa...

Ah, vad fint.