måndag 15 december 2014

Lucka 15: Pepparkakor



PEPPARKAKOR [pɛp:arka:kɔr]
Annas pepparkakor kan användas till mycket mer än bara vanlig pepparkaka. Hemlagade. Och degen. Pepparkaksdegen som man går och tuggar på. Mjölet överallt. Helst tar pepparkakorna slut innan jul. Tre gubbar från pepparkakeland. Gubbar, gummor, bockar, grisar, stjärnor, hjärtan, pepparkakshus. I hans fönster hänger kakor. Ordet också pepparpepparpepparkaaaakor. Kanel, kardemumma, kryddnejlika och ingefära. Doften. Tror bestämt att det snart blir bakdags.

Mias jullexikon

5 kommentarer:

Skriviver sa...

Ja, doften! Jag älskar att baka pepparkakor. Och jag älskar också att garnera pepparkakor, det sitter kvar från när jag var barn - både hur roligt det är att göra mönster i flerfärgad kristyr, men jag var också en sockerjunkie av gigantiska mått. Nu gillar jag inte att äta pepparkakor längre. Väldigt retligt för eftersom ingen annan i min familj heller gillar pepparkakor finns det liksom ingen anledning att baka. Och då försvinner ju halva julstämningen bara så där på en gång.

Sofia Fritzson sa...

Doften av pepparkaksbak tycker jag är mycket godare än själva pepparkakorna :)

Maria Turtschaninoff sa...

Våra pepparkakor är redan slut. Idag skall jag göra ny deg.

Eva-Lisa sa...

Jag är inte så jätteförtjust i pepparkakorna när de väl är gräddade, degen däremot, mums :)

Mia Skrifver sa...

Skriviver: Du kan få baka pepparkakor och dela med dig åt t.ex. mig. JAG gillar. Mycket. För mycket.

Sofia: Och jag gillar möjligen degen mest.

Maria: Pepparkakor är alltid slut.

Eva-Lisa: Just det. Degen. Mums.