onsdag 17 december 2014

Lucka 17: Väntan



VÄNTAN [vɛntan]
Kommer du ihåg de evighetslånga julaftnarna? De där som gick ut på att folk skulle äta i tusen år. För att inte tala om alla de här 24 dagarna i december. Då när december bara höll på som värsta november. Minns du? Om jag hade glömt så kom det tillbaka som ett starkt minne när jag satt och väntade på att äntligen nå releasedatum för min första bok. Det jag kände då var just den långa eviga decemberväntan. Så vad händer sen? När folk slutat äta på julafton? När boken äntligen kommer ut? Allt det där himlastormande man byggt upp för, väntans klimax. Det skulle vara lätt att säga att det förvandlas till antiklimax. Men det brukar snarast inträffa en förändring. En ny insikt. Utan återvändo. För julväntan är så mycket som skrivandet. Resultatet under jul är att allt slutar med att jag läser en bok och tuggar på nötter (om de går att knäcka) och pepparkakor (om de finns kvar). Och efter releasen hamrar man fram nästa textvärld. Alltså hittar man på något annat när julen kulminerat och man ändå ska fortsätta med december också efter den 24.

Mias jullexikon

6 kommentarer:

Eva-Lisa sa...

Ja, lite så är det faktiskt med skrivandet också. Allt detta väntandet är evighetslångt :)

Pia Widlund sa...

Jag håller med. På julafton ville man skruva fram klockan så att tomten skulle komma. Eller att någon skulle ut och köpa Expressen...

Sofia Fritzson sa...

Egentligen tycker jag att tiden går alldeles för fort nuförtiden, men när det gäller bokbranschen tycker jag ofta den där julaftonsväntan gör dig påmind.

Kugge sa...

Just i dag blev det för mycket väntan och jag håller på att bli tokig av all väntan. Så stal lite idén och bloggade om det själv!

Anneli Stålberg sa...

Ja, väntan kan vara riktigt jobbig och samtidigt går ju tiden så rasande fort i det övriga livet. Mycket märkligt!

Mia Skrifver sa...

Eva-Lisa: Och ändå lider man verkligen inte brist på tålamod.

Pia: Alltid tänkt att det måste vara världens märkligaste ursäkt det där med Expressen.

Sofia: Det är där väntan ruvar.

Kugge: Det var ju bra gjort. Folk som skriver stjäl som korpar och sånt ska uppmuntras.

Anneli: Det är verkligen underligt ordnat.