torsdag 18 december 2014

Lucka 18: Skinka eller kalkon



SKINKA [ʃinka] eller KALKON [kalkon]
Varje gång jag tänker på julskinka ser jag en äldre släkting framför mig, sittandes vid julbordet, jag kan ha varit runt 12 år gammal och så får jag syn på släktingens skinkätning. Eller snarast skinkinvräkning. Tuggandet. Mala skinka mellan käkar. Ett smaskande ljud. Jag var i fel ålder för att förstå släktingens njutning. Skinkfrossa. Och när det något år senare byttes till rökt kalkon i mitt andra julfirarhem* så avgjorde det saken. Till kalkonens fördel. Ändå tänker jag på käkarnas arbete när jag betraktar frysdiskarnas enorma skinklager.

Själv då? Skinka eller kalkon? Eller tofu.



*julfirarhem = som skilsmässobarn firades varannan jul hos pappa, varannan hos mamma, därmed uppstod två olika hem att fira jul i, s.k. julfirarhem.

Mias jullexikon

9 kommentarer:

Eva-Lisa sa...

Skinka, helt klart :)

Mia Skrifver sa...

Du saknar glufsande äldre släkting som fått din skinkaptit att mattas av...

carolastromstedt sa...

Jag äter aldrig julskinka från själva julbordet. Den äter jag bara dagarna innan, kallskuren på en macka med extra senap på. Kalkon brukar jag äta på annandagen. Inlindad i bacon (där kom grisen med också) och lite jox i magen och skjuts in i ugnen. Sedan tuggar jag den lugnt och metodiskt med ett glas rött till.

Kati sa...

Skinka för mig med.

Skriviver sa...

Varken eller. Efter tjugo år som vegetarian har jag fortfarande lite svårt för just den delen av julbordet, trots att jag ätit kött i flera år nu. Om jag måste välja skulle jag nog ta kalkon, men eftersom ingen annan i min familj vill ha det känns det lite onödigt...

Sofia Fritzson sa...

Vilket svårt val! Jag gillar skinkmacka med lite senap på, men bara nån enstaka gång. Sen brukar det bli kalkon på juldagen eller annandagen och det är ju väldigt gott också, men kanske för att det bara blir den där enda gången om året.

Mia Skrifver sa...

Skinka på de flesta bord. Som vanligt. Själv fortsätter jag med rökt kalkon. Utan senap. För senap det använder jag inte alls nånsin.

Kati sa...

Nä, inte jag heller. Senap har aldrig funnits i min kyl, huuu.

Mia Skrifver sa...

Vi är väldigt överens Kati, utom att andra i min familj gillar senap förstås. Huuu.