fredag 19 december 2014

Lucka 19: Julgåva



JULGÅVA [ju:lgo:va]
För man har ju det bra. Eller jag har det bra i alla fall. I går fick jag veta att jag de närmaste sex månaderna klarar jag mig. För stipendium fick jag! Och då tänker jag på hur bra det känns inför jul. För mig. Att veta det. Därför alltså, de sitter i gathörn runt omkring i städer, med sina pappersmuggar. Där är närmaste plats att ge bort sina slantar. Lätt är det också. Bara gå fram och droppa ner några mynt. Och/eller det går att se längre bort. Unicef gåvor. Annorlunda gåva. Betala in pengar till cancerfonden (Sverige) eller cancerstiftelsen (Finland). För att jag tycker det är viktigt så har jag gett en kvinna möjlighet att få ett yrke via Annorlunda gåva.

Mias jullexikon

6 kommentarer:

Sofia Fritzson sa...

Grattis till stipendium! Vad härligt!

Heléne (Bokglam) sa...

Stort grattis till stipendiet!! Och fint med gåvan, har inte hört talas om Annorlunda gåva tidigare, ska kolla in med en gång.

carolastromstedt sa...

Gratulerar till stipendiet!

Mia Skrifver sa...

Sofia: Tack!

Heléne: Tack! Det är via Kyrkan, Finland. Men det är möjligt att Unicef har motsvarande. Och du föregick ju med gott exempel redan tidigare.

Carola: Tack!

Skriviver sa...

Vad kul med stipendiet. Grattis! Jag har inte heller hört talas om Annorlunda gåva. Det är ju superbra.

Mia Skrifver sa...

Mycket kul är det. Och skönt att få börja året med ett sånt på väg.