tisdag 2 december 2014

Lucka 2: Snäll



SNÄLL [snel:]
Snälltåg, vagnar på räls som inte är det minsta schnell. Men allra mest ju. Svein Nyhus och Gro Dahles bilderbok Snill (sv. Snäll) som handlar om tjejen som är så otroligt snäll, behaglig och prydlig att hon försvinner in i väggen. Hon blir osynlig i sin snällhet. Snälla flickor kommer inte långt. De försvinner. Och flickan i väggen bankar sig fri och ut ramlar hon och alla andra för snälla som blivit Kulla-Gullifierade till max. Och Bo Kaspers orkester ackompanjerar med textraden snäll men kanske lite dum. På frågan finns här några snälla barn, svarar jag undvikande. Vissa problem med uttrycket "tack snälla". Låter fint. Känns osäkert hur innebörden ska tolkas. Snällhet är en paradox.


Mias jullexikon

15 kommentarer:

Kugge sa...

Snälla flickor, något jag tänker mycket på! Kul kalender!!

Eva-Lisa sa...

Japp, att vara snäll är viktigt den här tiden på året, i alla fall om man vill ha sina julklappar ;)

Mia Skrifver sa...

Kugge: Och vad tänker du om de snälla flickorna? Samt fint du gillar.

Eva-Lisa: Tror det är en myt, har aldrig blivit utan julklappar.

Skriviver sa...

Håller verkligen med om att innebörden i ordet snäll är svårtolkad. Ganska ofta brukar jag tänka att snäll skulle kunna vara något som egentligen inte finns. Att ordet snäll som vi använder det bara är omskrivningar för andra saker. Som: inte dum. Eller: konflikträdd.

Om vi drar ordet snäll lite längre på sin egen skala, så får vi kärleksfull. Och då börjar vi komma någonstans. Kärleksfull är bra. Och tydligt. Men snäll, nej, jag tycker att det är lite mesigt i mitten och ganska otydligt vad det egentligen är.

Mia Skrifver sa...

Precis det. Ett märkligt ord. Som folk strör omkring sig och lite skrämmande också. Alltså vad allt man förutsätts göra som snäll. Utplåna sig själv på nåt vis. Och samtidigt just det att det också ska vara kärleksfull, hygglig. Men oftast används det för att på nåt vis sätta folk på plats.

Pia Widlund sa...

Snälla flickor kommer till himlen, vi andra kommer hur långt som helst...

minna lindeb sa...

Förut var jag dum
No e ja snel.

Då skadar mej int sej o andra som kan bli plata om man en dum

sofiafritzson sa...

Gillar Pias kommentar :)

Mia Skrifver sa...

Pia: Och man känner vandringslusten...

Minna: Veldit sana orden.

Sofia: Ja, det är ju en sån där lustig fras.

Malin sa...

Jag tänker att man kan vara snäll men ändå bestämd och skärpt. Sån vill jag vara.

Samtidigt säger jag ofta, ofta till mina barn "men SNÄLLA vän, vad håller du riktigt på med". Och då menar jag inte alls att barnet i fråga är en snäll vän, kan jag avslöja.

Mia Skrifver sa...

Mmm, eftersom man använder det så där paradoxalt så uppstår det viss förvirring i om snäll är nåt man vill bli kallad för. Bestämd och skärpt känns liksom lättare.

Kugge sa...

Lite trög reaktion, men varför är snälla flickor just snälla? Varför blir flickor snälla? Varför säger man åt små flickor att dom är snälla och små pojkar att dom är duktiga? Och mycket annat som kommit fram här i kommentarerna.

Mia Skrifver sa...

Eller varför säger man om bebisar att de är snälla? Alltså när de sover och inte skriker. De bebisar, som är rätt många, som inte sover och bara skriker, vad är de?

Frida sa...

Just det där med bebisar är en hang up hos mig. "Är han snäll?" om en tvåmånadersbebis. Som om det var hans eventuella ondska som gjorde att han skrek på nätterna och hans snällhet som fick honom att äta bra. Morr.

Däremot sade Emelie Schepp att "Det kostar ingenting att vara snäll" och det tycker jag är bra. Att man vinner mer på att vara uppmuntrande och tillmötesgående än på att trampa på tår.

Mia Skrifver sa...

Den eventuellt ondskefulla bebisen - det man undrar över med det är om nån kan göra nåt med de utmattade föräldrarna...