lördag 20 december 2014

Lucka 20: Stämning



STÄMNING [stɛmniŋ:]
Hur skapar man stämning egentligen? Alltså den där idén om julen som finns. Gemenskapen, glädjen och alla de glada skratten. Fanny och Alexanders julafton med pruttande morbror. Alla Astrid Lindgrens julaftnar i bokform. Samtidigt ser jag framför mig Tommy och Annnikas mamma som sitter med en liten liten pannlapp och försöker få den att växa för att kunna användas. Stämningen, harmonin, det själstillstånd som man hoppas befinna sig i. Om inte förr så när allt stök är gjort. Julklappar. Maten. Det där. Jag vet inte. Men mina finaste jular är jag redan i tonåren och äldre, de firas hos mamma. Det fanns ingen stress. Bara stämningen. Jag önskar alla sådana jular, jag önskar allra mest att jul inte var den värsta helgen för väldigt många för att folk i deras omgivning överdriver och förstör stämningen. Hur de än gör det. Genom nitiskhet och traditioner, genom för mycket alkohol eller annat de inte borde. Stämningen, jag tror att det är lättast om man har vissa grejer man brukar men att om det inte funkar så strunt i det då. I kväll ska jag ägna mig åt en av de traditionerna. Det är dags för julfilm för mig. Love Actually.

Mias jullexikon

5 kommentarer:

Aktiva Dagar sa...

Exakt.. Och stämningen sitter ju inte i att allt måste vara perfekt städat, pyntat och fixat. Men det är lätt att bära med sig bilder av att det är så det ska vara. För så var det i min barndom. Men där ingick även en sönderstressad mamma med migrän och sånt... Har själv downshiftat julen en hel del genom åren... Skönt...

Eva-Lisa sa...

Helt rätt. Stämningen är den viktigaste. Huvudsaken den infinner sig, då spelar det andra ingen roll.

Sofia Fritzson sa...

Jag måste verkligen se Love Actually i år!

Skriviver sa...

Du har absolut rätt. Just det där att ha sina traditioner är viktigt, men att vara lite avslappnad till dem. För min del har det alltid hjälpt att min familj verkligen älskar julen, och att vi firat den i lugn och ro hemma hos mamma (men hemma hos mig de senaste åren) utan inblandning av en massa människor. Vi har också en väldigt avslappnad inställning till känslor. Så är det någon som gråter eller skriker lite är det inte i hela världen, man bara torkar tårarna och sedan fortsätter man med julen. Det hör ju också till att inte allting blir fullkomligt perfekt.

Mia Skrifver sa...

Aktiva Dagar: Om stämningen satt i städning skulle jag ligga risigt till. Bra av dig att ha downshiftat, migrän är inte nåt nån ska fira jul med.

Eva-Lisa: Idag har den de facto dykt upp. Kan bero på att jag fixat köttbullar. För det är en av de få maträtter jag kan laga.

Sofia: Gör det!

Skriviver: Det där känner jag igen mig. Precis så. Det är som det är med julen och man har sina traditioner och de är inte huggna i runsten precis...