måndag 22 december 2014

Lucka 22: Snö



SNÖ [snø:]
Det bästa jag någonsin läst om snö är beskrivet i Fröken Smillas känsla för snö. Och ja, snö, vad mig anbelangar (ljuvligt ord det förresten: anbelangar) är bäst i fiktiv form. Jag är ingen vän av vit jul. Eller vit värld så där i övrigt. Alltså visst är det väl lite småfint när den grå världen blir vit i stället. (Fint i ungefär 3 minuter.) Men jag gillar inte att skrinna, skida eller att göra något över huvud taget som kräver att jag ska gå ut och vistas i snövärlden. Det är vått. Det är kallt. Det är frusna fingrar och tår. Däremot ger det mig goda ursäkter att stanna inne och göra det jag gillar. Så på det viset är snö perfekt. Och nu faller det snö därute så jag är rätt nöjd.

Mias jullexikon

6 kommentarer:

Sofia Fritzson sa...

Hade gärna sett lite snö utanför fönstret. Här är det bara blött.

när det börjar sa...

Snö är bra på alla sätt, och när den är våt är den inte snö längre.

skr sa...

Jag är ganska mycket på din linje. Gillar inte vintersport men gillar att vara inne och titta på snö. Och ibland ta lugna fina promenader, om det är ett par minusgrader men inte mer.

Skriviver sa...

Äh, det var jag som skrev kommentaren ovan. Jag råkade bara trycka på fel knapp innan jag skrivit i mitt namn....

carolastromstedt sa...

Fröken Smilla-boken minns jag att jag gillade och hon var ju expert på snö men som du gillar jag inte snö något vidare. Det är okej om det är högst en centimeter bara för att lysa upp omgivningen utan att vara ivägen i form av drivor.

Mia Skrifver sa...

Sofia: Du får min snö. Rubbet.

Lotta: Du definierar som du vill du.

Skriviver: Ha ha. Du gör ditt bloggnamn rättvisa... Och ja, inomhus, titta ut (och invänta våren).

Carola: Ja om det måste vara snö, så inga drivor, eller halka. Eller snö för den delen.