onsdag 3 december 2014

Lucka 3: Nötknäckare



NÖTKNÄCKARE [nø:tknek:are]
Tvivelaktigt redskap. Eller det finns risk för skador. Och dessutom allergivarning för nötkänsliga. Det finns spår av nötter i mitt hem. Jag har en sån där metallgrej som man ska krossa nöteländena med. Halva december planerar jag att köpa ett redskap som inte klämmer hud, fingrar, orsakar blodutgjutelse och skjuter nötflisor omkring sig. Skyddsglasögon, handskar och barnförbjudet. Tänk ett redskap som verkligen skulle fungera nötknäckande. Go nuts.


Mias jullexikon

11 kommentarer:

Skriviver sa...

Jag knäcker aldrig nötter längre. Har helt enkelt blivit för gammal och mesig. Annat var det i min ungdom - då knäckte jag nötter så det stod det härliga till och flisor flög och det kan ha blivit en del blodutgjutelser. Nu köper jag färdigknäckta nötter och för det mesta använder jag dem i bakverk istället för att äta direkt. Så det kan gå.

Eva-Lisa sa...

Det där med att knäcka nötter är ingen lek, så de enda nötter jag knäcker nu för tiden är tankenötter ;)

Mia Skrifver sa...

Skriviver: Grejen är att jag verkligen älskar nötter, så jag får fortsätta att utgjuta blod. För de färdigknäckta, visst, men de smakar annorlunda. Kanske i brist på blodet...

Eva-Lisa: Inte så illa det heller.

carolastromstedt sa...

Undviker att knäcka nötter. Blodsutgjutelse IRL gör mig svimfärdig.

Mia Skrifver sa...

Du får hålla dig till mer lättsmält choklad då.

minna lindeb sa...

Och sen skall man mmmm äta den goda hjärnhalvan från en valnöt men biter istället i en skalbit som flängt med i tuggan. Och nu måste man A. börja sortera i munnen. b. spotta ut hjärnhalvan och skalbiten.
Onda makter !
Aj!

Mia Skrifver sa...

Och bet man riktigt illa så får man passa på att besöka tandläkaren också. Det här bådar gott för nötätandet.

Malin sa...

Jag har nästan GLÖMT att man kan knäcka nötter som standard. Nu känner jag mig bekväm och bortskämd. Bäst att gå och dammsuga så jag vet att jag lever.

Mia Skrifver sa...

Nämen Malin! Skärpning. Du ska torka damm också. Tänk på hur jag slitet huden av fingrarna för att komma åt nötter medan du håller på.

Anna Hansson sa...

Här blir det inga nötter alls för jag är allergisk! Men när jag läser vissa kommentarer här känns det inte som att gör så mycket! ;)

Mia Skrifver sa...

De allergiska får äta choklad istället. Mycket lättare också.