torsdag 4 december 2014

Lucka 4: Ljus



LJUS [ju:s]
Den här mörka säcken man bor i så här års... Det kräver åtgärder. Handling. Aktioner. Jag säger ljus. Ljuspunkter. Ljusglimtar. Vad som helst som gör säcken uthärdlig. Och det här kommer alltså från mig som helst skriver om mörkret i mörkret. Många ljus. Men släck dem när du lämnar rummet. Förresten, ljushuvud. (Och jag menar inte blondin.) Sliten bild kanske, av geniet, men prova, tänd ett ljus i totalt mörker, och det där med ljushuvud blir påtagligt.

Mias jullexikon

9 kommentarer:

Sofia Fritzson sa...

Jag längtar efter ljusare tider!

Mia Skrifver sa...

Ja, det gör jag också. Så otroligt mycket att nån ska släppa ut mig ur säcken. Typ nu.

Skriviver sa...

Det är därför jag älskar mörkret så mycket, alltså, så här i november och december, för att man får tända alla ljus. Det är underbart, på något sätt hela vitsen med mörkret, att man ska få tända massa ljus och bara njuta av hur mysigt det är.

I mitt skrivande, däremot, är jag lite mörkrädd. Jag tror att det var hela mitt problem fram tills att jag fyllde trettio ungefär. Att jag hade så svårt att få till något mörker (eller ens gråskala)i berättandet, så det blev helt platt. Bara ljus funkar ju inte. Man måste ha mörker som kontrast, så därför övar jag mig på det nu. Att skriva mörker. Inte lätt för mig.

Heléne (Bokglam) sa...

Väldigt viktigt att släcka alla ljus när man lämnar rummet, såhär års är det bränder.
Älskar ljus, har alldeles för många hemma. Om man nu kan ha för många :)

Mia Skrifver sa...

Skriviver: Bra poäng att behöva våga släppa löst mörkret i skrivandet. Men lätt är det inte. Inte ens när man gärna skriver om mörkret i mörkret.

Heléne: Tror det är omöjligt att ha för många ljus den här årstiden. Det är snarast nödvändigt att överdriva.

Eva-Lisa sa...

Jag vill också att det ska bli ljusare tider snart igen! Tills dess får man väl nöja sig med mysiga ljus :)

Mia Skrifver sa...

Nöja sig, men helst inte.

Ebba Range sa...

Det första jag gjorde i morse - tände ljus. Sedan blev det en stor balja te.
I min tvåa "Lögn" är det par (hon/han) som flyttar till Mörkret = en ort i norra Dalarna ;)

Mia Skrifver sa...

Bra tänt. Och oj vad fint, alltså namnet på orten.