söndag 7 december 2014

Lucka 7: Högläsning



HÖGLÄSNING [hö:gle:sniŋ]
Varje jul. Valfri dag, ofta annandag läser vi Tove Janssons "Granen". Kanske för att det är fint att samlas kring läsning. Kanske för att det är bra att granska julen som om den var ny. Kanske för att vissa traditioner håller man i, hårdare än andra. Att lyssna när någon läser, man behöver öva på det. Ja. På lyssnandet, lyhördheten för läsningen och berättelser, på alla de liv som finns mellan pärmar. Kanske är det här julen då man läser mer mumin högt än den om granen?

Mias jullexikon

6 kommentarer:

Skriviver sa...

Vad mysigt med högläsning som tradition! Jag tror precis som du säger, att man/vi behöver öva på att lyssna. Min mamma läste jättemycket för mig och min bror när vi var små, även när vi blev större så att säga, och det var verkligen underbart :)

Mia Skrifver sa...

Tror att också stora "barn" behöver få lite högläsning. Antingen som jultradition eller så där annars bara.

Frida sa...

Det låter som en mysig tradition. Här är högläsningen mest ägnad åt godnattstunder med barnen - och numera även sonens läsläxa som han ska läsa högt för oss. För tillfället läser jag andra Harry Potter-boken för honom, och tyvärr är det en ganska dålig högläsningsbok. Gillar inte översättningen alls. Den känns ålderdomlig och onödigt tillkrånglad. Ett tydligt bevis på hur bra det är att läsa text högt för sig själv när man skriver - inte minst när man översätter.

Mia Skrifver sa...

Jag har läst HP högt i ett par omgångar, har inget minne av att jag skulle ha stört mig så värst på språket (men i och för sig så är ju finlandssvenska lite ålderdomligare ibland). Däremot blev man knäpp på delar av innehållet i de där tjockaste mittenböckerna, där en redaktör kunde ha jobbat med att stryka viss tjatighet.

carolastromstedt sa...

Vilken fin tradition! Nu blev jag sugen att läsa något för familjen. Efter julmiddagen på julafton skulle passa när alla är dåsiga och inte orkar röra sig.

Mia Skrifver sa...

Rekommenderas att lägga in ett gemensamt högläsningspass under jul. Tänker också på att det ju en sån sak som människor väldigt länge samlats kring, högläsning alltså.