måndag 8 december 2014

Lucka 8: Julfilm



JULFILM [ju:lfilm]
Det är inte lätt att göra julfilm. Den ska hålla för att tittas på år efter år. Och alla klarar det inte. Love Actually har jag tittat på rätt många gånger. Ska se om den i år, igen. En annan som jag tenderar att se under jul är P.S. I love you. Ska se den också. Varför kolla samma filmer under jul? Ja för att det viktiga med jul, för mig, är att ta det lugnt, att samlas kring något, vissa traditioner. Och då finns det saker jag som en pavlovsk hund förknippar starkt med att sjunka ihop och vila. Att titta julfilm hör definitivt till det området.

Vad kollar du för julfilmer?

Mias jullexikon

8 kommentarer:

Kugge sa...

Såg Love Actually förra veckan, känns obligatoriskt. Andra julfilmer är inte ett måste.

Sofia Fritzson sa...

Jag har tyvärr bara sett lite av Love Actually en enda gång, så mitt mål är att se hela den i år. Annars har jag nog ingen måste-julfilm.

Eva-Lisa sa...

Jag har nog bara en enda som jag alltid ser vid jul och det är "Tomten är far till alla barnen". Så den ska jag se. Igen :)

carolastromstedt sa...

Kan Du Vissla Johanna är min julfavorit. Love Actually har jag faktiskt inte sett så det ska jag göra.

Mia Skrifver sa...

Kugge: Du har alltså hunnit stöka undan redan. Julstök.

Sofia: Nå du har att se fram emot.

Eva-Lisa: Inte illa det heller.

Carola: Se där en annan mysig sak.

Maria Turtschaninoff sa...

The Snowman.

Skriviver sa...

Hos oss har alltid "Kan du vissla Johanna" och "Karl Bertil Jonssons jul" varit obligatoriska, även om det inte fungerar lika bra längre nu med små barn. Annars har jag inga måste-filmer. Love Actually gillar jag verkligen, men ser den inte varje år. På julen gillar jag helt enkelt romantisk feelgood med jultema. Och animerad film.

Mia Skrifver sa...

Maria: Den brukar man ju se ja.

Skriviver: Karl Bertil Jonsson förstås förstås. Och ja, romantisk feelgood är också vad jag väljer under jul. Även om det nog slinker med nåt annat då och då.