tisdag 9 december 2014

Lucka 9: Julkort



JULKORT [ju:lkʊrt]
Det har funnits år då jag varit besatt av julkort. Besatt. Ibland när jag går in för nåt så går jag in för nåt. Som julkort då. Rätt länge sen nu. Men jag minns julen då jag skickade julkort till varenda en jag känner och också i samma vända avkrävde min moder adresser till hennes vänner och skickade julkort från henne också. Jorå så att... Efter det blev det förstås motsatsen, inte ett kort nånstans. För antingen skickar jag eller så skickar jag inte. Och om det ska skickas så är det dags nu.

Tänk om vi skulle komma överens om det, att skicka ett julkort? (Eller man får skicka fler.) Men ett. Är ni med? Ett julkort.

Mias jullexikon

8 kommentarer:

Skriviver sa...

Haha! Å vad jag känner igen mig. Så där en trettio, fyrtio julkort brukade det bli på den tiden jag också gick in för julkort. Men det var länge sedan. Nu skickar jag faktiskt några ändå varje år, men det är till de närmaste som inte bor nära - så att säga. Och mycket för att fyraåriga dottern älskar att skicka brev och det vill jag gärna uppmuntra. I år kan hon ju skriva sitt namn själv och allt :)

Skriviver sa...

Nu när jag tänker efter var det nog snarare femtio, då när det var många. Tjugofem eller så kommer jag nog upp i nu när det bara är några stycken :)

Jaja, jag gillar helt enkelt att skicka julkort.

Mia Skrifver sa...

Vad skönt att det finns fler som låter sig liksom ryckas med. För att uttrycka det lite fint. All or nothing. Det är jag med julkort. Och ja det var nog runt en 50 stycken då, eller mer. Helt utmattad vid tanken, alltså ETT i år. Ett ska jag skicka. Åt nån.

carolastromstedt sa...

Lustigt att du tog upp detta med julkort. Jag har skickat runt tio stycken varje år men just i år har jag bestämt mig för att skicka ett enda. Det är till en vän som inte har FB och jag brukar skriva lite om vad som hänt under det gångna året. Övriga får en hälsning via FB. Kanske tråkigt men så får det bli i år. Vi skulle ju ta det lugnt. Eller hur? :-)

Eva-Lisa sa...

Jag har lagt ner julkortsskickandet, så som tur är slipper jag fundera över om det är någon jag glömt att skicka till :)

Heléne (Bokglam) sa...

Det är ju himla trevligt med julkort, skickar dock aldrig några. Man kanske skulle återgå till det?

fivrelden sa...

Ah, så koselig. Jeg er veldig dårlig på julekort selv, men synes det er kjempehyggelig å få. :)

Mia Skrifver sa...

Carola: Vad bra, då är du med på att skicka ett kort. Och dess bättra att du hälsar via FB också. För det är ju det att man ska ju ha adresser till folk också.

Eva-Lisa: The easy way out.

Heléne: Just det, man vill ju att nån skickar julkort åt en och det gör de inte när man snålar med dem själv...

Fivrelden: Visst är det, man blir glad av julkort och ändå lyckas man inte så värst med själva skickandet.