lördag 31 januari 2015

Dramatiska vändningar eller nåt

Gårdagskvällens fredagsgäst på littskap talade om att skriva dramatik. Och jag fick en sån oerhörd lust att återuppta något av de dramaprojekt jag börjat på.

Mest kanske för att ja kul att skriva dialog och också för att det är så mycket teknik i just dramatiken, man kan följa reglerna kring att bygga upp en konflikt. Mycket trevligt med dramatiska kurvor.

Dessutom att man liksom med dramatiken stör omedelbart. Folk ska involveras, man ska hålla på med den där texten, det ska tolkas när den spelas upp.

Himla tur att det i Åbo finns en grupp för sånt här. Och än bättre att jag är med i den.

Om nån timme börjar min arbetsdag. Alltså att börja jobba klockan 14 en lördag, man hinner liksom dricka två koppar kaffe utan problem. Najs.

6 kommentarer:

Eva-Lisa sa...

Dialoger är nästan det roligaste av allt att skriva, tycker jag :)
Härligt med en lite senare start också så du hinner dricka ditt kaffe i lugn och ro :)

Pia Widlund sa...

När man får en dialog att flyta känns det jättebra. Repliker som bara flyter på och handlingen tar sig fram på ett naturligt sätt. Det är ren pur lycka!

Skriviver sa...

Jag gillar också dialoger, men det skulle kännas läskigt med dramatik tycker jag - då hänger så mycket på det :) Men kul att du blir sugen på att göra det, och ännu kulare att det finns det forum!

minna lindeb sa...

Ha en bra dag! Det är alltid så skönt att läsa om människor(dej) som jobbar ihop med andra på ett generöst och stort sätt. Skål i kaffet.

Mia Skrifver sa...

Eva-Lisa: Precis. Och jag påmindes om ett och annat med dialog av att lyssna på en dialogexpert.

Pia: Så är det. Och man känner sig rätt fiffig också.

Skriviver: Ja man får ju utmana sig själv liksom.

Minna: För att inte tala om hur kul det är att göra det, alltså nåt av det häftigaste är ju att få jobba med skrivande med andra. Att det inte är ensamt alls. Skål i kaffet japp japp!

Mia Skrifver sa...

Eva-Lisa: Precis. Och jag påmindes om ett och annat med dialog av att lyssna på en dialogexpert.

Pia: Så är det. Och man känner sig rätt fiffig också.

Skriviver: Ja man får ju utmana sig själv liksom.

Minna: För att inte tala om hur kul det är att göra det, alltså nåt av det häftigaste är ju att få jobba med skrivande med andra. Att det inte är ensamt alls. Skål i kaffet japp japp!