fredag 23 januari 2015

En lapp, en rosett och några vykort

Min researchmode gör att jag läser. Tror inte att jag haft så här hård lästakt sen, tja, evigheter. Men det är ju så himla kul att läsa in sig. Att låta allt det nya svepa över mig.

Jag läser skönlitterärt, minnesberättelser och fakta. Det flimrar fordon, galna människor, tacksamhet, bondgårdar, ensamhet, fraser, vantar, förbud, tvång och tårtor framför ögonen på mig. Allt slänger jag in i min researchgryta och rör om, vet inte ännu vad det blir för smak på soppan. Saknar en del ingredienser än. Kryddor till exempel.

I alla fall. Det är mycket att samla ihop, mer, som vanligt, än jag trodde när jag började. För jag förstår hur mycket jag inte fattat alls. Jag hade en lapp, en rosett och några vykort. Det är lite som att leka den där leken med saker radade framför en, då nån tar bort något eller lägger till och man ska lista ut vad som saknas/ökats. Och dessutom hur de hör ihop. Det är en ganska häftig utgångspunkt.

6 kommentarer:

Pia Widlund sa...

Jag har inte alls hunnit läsa i den omfattning jag önskat de sista veckorna. Måste ta tag i det i helgen.

Skriviver sa...

Å, det låter så sjukt härligt. Du beskriver det på ett så härligt sätt: jag vill bara börja på något nytt, nytt, nytt - och få uppleva det där jag med :)

Eva-Lisa sa...

Jag har inte heller hunnit läsa så mycket som jag hade velat, men jag hoppas att jag snart får loss lite tid till det jag med :)

Kati sa...

Som några säger ovan har jag inte heller haft mycket tid till läsning de senaste veckorna, har mest läst noveller, men måste snart fylla på ordbanken känner jag. Det låter som en härlig fas du befinner dig i!

Sofia Fritzson sa...

Vad härligt! Jag har haft en riktig lässvacka nu när jag har var sjuk. Skulle varit perfekt att läsa då egentligen men huvudet kändes som gröt. Nu hoppas jag att läslusten återvänder illa kvickt!

Mia Skrifver sa...

Pia: Jag bara fortsätter, är man väl igång så är man.

Skriviver/Linda: Och som jag hade väntat, du. I två år visste jag vad jag ska göra som nästa. Och första gången jag lät mig börja var i augusti, då jag skrev lite trevande. Och nu läser jag och är ivrigare än nånsin.

Eva-Lisa: Nå du har haft rätt mycket renovering istället. Skulle inte läsa så värst då heller.

Kati: Mycket härligt. Och snart ska jag läsa noveller. Tävlingsbidrag närmare bestämt.

Sofia:Du brukar ju inte vara sen med att ta igen lässvackor så du har snart kört om mig är jag säker på. När jag väl börjar skriva då får läsandet lugna ner sig igen.