onsdag 28 januari 2015

Gå direkt i fängelset...

Som min skrivkurs märkt funderar jag för tillfället på fängelsen. Både så där konkret, fängelset, och mer symboliskt, eller kanske i synnerhet symboliskt att låsas in.

Och att skrivkursen märkt det betyder att de fått göra skrivövningar med utgångspunkt fängelse. Det har låsts in folk i duschrum och kyrkor till exempel. Poängen är förstås att man inte kommer undan det krympta utrymmet. (Sen har de förstås fått en del andra förhållningsorder också på skrivkursen som ordspråk och repliker, sånt smått och myspysigt.)

Men fängelser alltså. Att sitta fast. Det är då en av de tematiska utgångspunkter som kommer att finnas i Projekt KB. Både fysiskt och psykiskt. För vad är väl bättre om man ska vara skrämmande än att placera sin huvudperson utan möjlighet att lämna platsen. Finns gott om sånt i skräcklitteraturen, vad ska man annars med alla dessa gotiska slott till, öde öar och för att tala med King, hotellet i Shining.

Jag har en ganska lång lista på ställen med lås på.


7 kommentarer:

Pia Widlund sa...

Uhhhh, det låter skrämmande...Ja sitter man fast på ett ställe utan att kunna ta sig därifrån kan många konstiga tankar uppkomma. Jag tänker på alla de som sitter i fängelse på riktigt och är inlåste i flera år. Många av dom har ju skrivit böcker och det kanske är en ventil för att inte "gå sönder" eller bli galen.

Skriviver sa...

Spännande och obehagligt, men en bra utgångspunkt, tänker jag. Dina kursdeltagare måste ha haft jätteroligt!

carolastromstedt sa...

Det symboliska fängelset gillar jag att använda mig av. Det gynnar den dramatiska kurvan :-)

Sofia Fritzson sa...

Spännande övning som väcker tankar!

Mia Skrifver sa...

Pia: Och jag tror att det också ska handla om vad man gör i den situationen. Hur ta sig ut liksom?

Skriviver: Ingen grät. Alla överlevde. Kanske lite ont i handen.

Carola: Bland annat dramatiken ja.

Sofia: Fint, det hoppas jag verkligen.

Nina sa...

"Det låsta rummet" - det finns ju något spännande med det. Visst var det Agatha Christi som alltid använde det i sina romaner...?

Mia Skrifver sa...

Hon är absolut en av dem, men inte i varje bok. För alla mord äger inte rum inomhus (och råkar just ha haft ett Hercule Poirot/Miss Marple-marathon så tror mig veta det.