fredag 9 januari 2015

Läser in mig

Jag har läst på. Da research liksom. Inte mycket, försöker bara bestämma var jag ska börja genom att läsa översiktsartiklar.

Hur mycket man behöver veta i förväg beror på vad man skriver om. Mitt nästa projekt kräver en del inläsning av fakta, att jag hittar de där samhällsrelevanta detaljerna som jag kan sprida ut i texten. Inte så att jag tror att jag måste veta allt innan men stuff. Mest för att jag som vanligt finner huvudpersonen lätt undflyende så länge jag inte vet hur det fungerar runt omkring. Världen liksom. Vad de tror på och vad de inte tror på. Hur man lever. Väder och vind. Politiska skeenden.

Och sen hur jag ska vrida till det, var det där som är min bit i det hela, det som gör att det just blir min berättelse - ja det kommer att födas ur vetskapen om värld och karaktär.

Alltså läser jag in mig. På ett ämne som länge länge intresserat mig. Som känns som en bit av min egen historia. Men som jag tycker att jag bara har den känslomässiga relationen till och det räcker inte.

Det bästa är att jag inte blir mindre intresserad, tvärtom, jag kommer att uppslukas av detta såsom marorna tuggade mig hel tidigare. Me like. Me happy.

7 kommentarer:

Skriviver sa...

Å det låter så spännande! En underbar plats att vara på i sitt skrivande. Allt kan hända :)

carolastromstedt sa...

Snart gryr en ny värld :-) Den delen av skapandet när man researchar är underbar. Instämmer med Skriviver - Allt kan hända.

Mia Skrifver sa...

Skriviver/Linda: Jag är salig. Alldeles salig.

Carola: Det är som när solen reser sig ur Medelhavet, man känner sig ren och ivrig att sätta igång.

Sofia Fritzson sa...

Vad spännande och läskigt och roligt med nytt projekt :)

Mia Skrifver sa...

Jag har hybris, så läskigt är det inte än. Det blir. Eller visst är det läskigt med tanke på vad jag kastar mig in i. Men mest är det möjligheterna!

Kati sa...

Gud vad spännande det lät då! Att få utforska nya världar efter tre böcker, kan tänka mig att man måste känna sig som en kalv på grönbete litegrann :) Med benen ystert sprättande åt alla håll.

Mia Skrifver sa...

Exakt så är det. Benen sprätter så ystert så ystert.