fredag 2 januari 2015

Läser och begrundar, kanske också över världen

En grå dag utanför fönstret och jag läser de sista 60 sidorna i mitt manus.

Känner mig tom i skallen, som man blir när man går in för något väldigt hårt. Försöker läsa nyheter på nätet, men det är svårt att ta till sig något när jag befinner mig i en annan textvärld. Ändå når förstås en del saker också mig. Stora och små nyheter. Sånt som gör mig ledsen. Sånt jag blir glad av.

Det är årets andra dag och jag tror bestämt att jag behöver mer kaffe.

Det har varit fint med allt det här julovsledighetandet. Snart är det över. Ser fram emot vardag. Och att skärpa mig och lägga mig tidigare så att jag inte är så himla trött när jag lutar mig över texten och blir tvungen att dricka alldeles för mycket kaffe. Om man nu kan göra det. Och eftersom jag redan nämnt kaffe ett par gånger är det bäst att jag åtgärdar bristen.

8 kommentarer:

Skriviver sa...

Jag ser också fram emot vardag. Jag har otroligt svårt att få någonting gjort (vad som helst, men framförallt skrivande) när hela familjen är hemma samtidigt. Och så det där med att gå och lägga sig. Väldigt svårt.

Men nytt år, nya vanor, eller hur?

Susanne Olars sa...

Mitt kaffe puttrar just nu. Det ljudet är en del av skrivandet. På nåt sätt.

Kati sa...

Samma här. Har just korrläst kortromanen för sista gången och känner samma slags bedövning, vill stanna kvar i den världen en stund till.
Kaffe låter som en utomordentlig idé!

Mia Skrifver sa...

Skriviver: Vi säger det. Nytt år, nya vanor. Åtminstone försöker vi.

Susanne: Absolut, väsentlig del.

Kati: Kaffe alla gånger. Och ja, det är svårt att släppa greppet.

Eva-Lisa sa...

Kaffe är ett fint botemedel mot det mesta :)
Jag ser också fram emot vardagen och att komma på banan igen med allt.

Ebba Range sa...

Ujuj - kaffe tillhör första delen av 2014 för mig. Tänk bara såå trött och tom i huvudet jag är sedan dess.
Men jag brukar ibland ila upp ur sängen på morgnarna och göra en balja svart te, sedan återvänder jag till sängen, dricker det där och väntar på energi ... tålmodigt ;)

Sofia Fritzson sa...

Fint med ledighet. Fint att ledigheten snart är slut. Gillar båda.

Mia Skrifver sa...

Eva-Lisa: Livselixir, kaffe. Och vardagen, ja kom ja kom!

Ebba: Ah, en tedrickare. Det är jag i och för sig också. Alltså jag behöver både och. Men kaffe för att liksom köra igång.

Sofia: Exakt. Mycket fint.