tisdag 13 januari 2015

Sifferödet

Och så var det tisdag. Skrivkursen kör igång idag. Med 13 deltagare.

Jag har vågat mig på att anta detta skrämmande antal deltagare för att utmana sifferödet. Triskaidekafobin slår till. För tänk om jag förivrat mig? Om 13 kommer att visa sig vara just så farligt som sagorna antyder? Eller vad då antyder, vrålar ut gör de väl närmast. Bara alltså, ja Törnrosa och féerna!

Om man tänker på att det finns hotell som saknar rum nummer tretton och flygplan som inte har en rad 13... Både Loke och Judas är förstås knutna till just nummer 13.

Å andra sidan läser jag att i Kina betyder 13 "säkert liv". Inte för att jag förstår vad det betyder.

Men 13 deltagare och jag tror bestämt att man ska utmana sifferödet. För övrigt, Törnrosa fick ju sova gott och vakna pigg och nyter. Inte precis vad jag tänkte när klockan ringde imorse, pigg och nyter var jag inte.

7 kommentarer:

Eva-Lisa sa...

13 är ett intressant nummer. Där har man mycket att spinna vidare på :)

Mia Skrifver sa...

Så sant som det är sagt.

Kati sa...

Äsch, det där! It's all in your head. :) I Italien är det tex inte fredagen den trettonde som för otur med sig, utan fredagen den 17... och om det beror på var i världen man befinner sig om ett tal för otur med sig eller inte är det knappast något man behöver ta på allvar. :)

Sofia Fritzson sa...

Har du sett den där filmen med Jim Carrey? Number 23 tror jag den heter. Den gör en lite lätt sifferfanatisk.

Mia Skrifver sa...

Kati: Ja, läste det också, att Italienarna såg det snarast som ett turdatum, men det kanske du vet mer om än jag.

Sofia: Det är möjligt att jag sett den, med ett halvt öga. Men jag är ingen Jim Carrey-fan så tittar inte så värst på filmer med honom i, men eftersom resten av familjen tittar så har jag ju sett nåt i ögonvrån. Men de flyter alla ihop för mig liksom.

Pia Widlund sa...

Visst är man lite löjlig med nummer 13. Försöker undvika det på något sätt, utan att tänka på det. Kursen blir nog bra även med 13 deltagare. Var har du kursen?

Mia Skrifver sa...

Ja det blir säkert bra, det är åtminstone inspirerande att få köra med 13 deltagare. Och kursen hålls i Åbo, Finland.