söndag 25 januari 2015

Slevar och stekpannor

Söndag och jag funderar på slevar och stekpannor. På speglar och soffa. På köttbullar.

Det kunde naturligtvis vara en sammanfattning av Ikea.

Men nej. Det är det inte. Eller jo. Det är det förstås också. Men än mer är det att jag försöker lösa ett skrivproblem, det där som gör att jag inte skriver än. Ett som handlar om magi.

Va? Slevar och soffa? Magi? Well. Det är inte så lätt att förstå. Men det är i alla fall utgångspunkten för magin, kanske, tror jag, eventuellt.

Jag försöker helt enkelt förstå reglerna för vad man kan och inte kan göra. Då måste man börja med vad man har och vet.

7 kommentarer:

carolastromstedt sa...

Det där med regler kring hur magin ska fungera är knivigt. Funderar lite på det själv inom vilka ramar den ska vara i min trilogi. Eventuellt får jag klippa bort en scen eller två som fördjupar sig lite för mycket i det där. Men det får vara kvar tills jag gått igenom hela manuset. Det går åt en del tankearbete men ibland får man helt enkelt skriva och se var man hamnar.

Mia Skrifver sa...

Egentligen är jag kanske inte ens framme vid reglerna utan mer funderar jag på vad jag har och vad jag kan göra med det. Alltså snarast regler för vilken sorts magi som kan användas utgående från plats och tid och sånt.

Skriviver sa...

Spännande, spännande! Själv har jag ofta väldigt svårt att bestämma mig för regler, jag vill liksom alltid hålla alla möjligheter öppna. I mitt nuvarande manus får jag tack och lov göra det - för där finns olika sorters magi :)

Kati sa...

Det låter intressant. Hur slevar och stekpannor kommer in i de funderingarna.

Mia Skrifver sa...

Skriviver: Hmm. Antagligen menar vi nog samma sak, för grejen med magi är ju att om man kan göra vad som helst så blir det för mycket. Så jag antar att du med olika sorters magi också menar att de håller ordning på varann, magiskt alltså. Och då har du ju åtminstone den regeln för magi.

Kati: Ja, det är det faktiskt. Även om de kanske framför allt kan sägas representera världen. Eller rummet om man vill kalla det för det. Att lite hur man använder sina scener, oberoende om man talar om magi eller bara andra sätt att finnas i en värld.

Nina sa...

Ha, ha!
Låter väldigt spännande!

Mia Skrifver sa...

Det är det nog. Back to basics liksom.