onsdag 21 januari 2015

Stenarna man samlar

På lördag är det skrivkurs och temat är resor.

Sitter därför och spånar hejvillt kring resande ur ungefär tusen perspektiv.

Resa i tid och rum. Resa med buss, tåg och flygplan. Resa till månen. Resa i sitt inre. Gullivers resor. Jorden runt på 80 dagar. Luffare. Andra världar. Öde öar. Barndomar. Miljöbeskrivning. Utsikter. Insikter. Hur ljuset faller. Människorna man möter. Stenarna man samlar.

Och man kunde kanske tro att jag bara fokuserar på kursen, men jag börjar förstås i vad jag själv är intresserad av just nu. Hur det både är skrivkurs och samtidigt mitt eget skrivande, min egen resa i mitt nya projekt. Där resan också är himla viktig. Både konkret och symboliskt.

För det tror jag är viktigt också, att kunna kombinera. Roligare ju. Jag blir ivrig när jag ser hur just resan kan få mitt projekt att växa, få mina karaktärer att leva då de rör på sig.

9 kommentarer:

Eva-Lisa sa...

Alla resor är intressanta, så det låter som bra spånanden. Kanske en klassresa också är värd att begrunda? :)

Pia Widlund sa...

Visst är det roligast att kunna kombinera saker. När man inte kan skriva får man samla idéer helt enkelt.

Mia Skrifver sa...

Eva-Lisa: Åh! Ja så klart! Tack för den. Antecknar genast klassresa.

Pia: Och idéer blir mycket fort betydligt mer än så kan jag säga. Har lyckats nästan planera kurs och komma på ett och annat för projekt samt påbörjat ett föredrag jag ska hålla - bara för att jag funderar på resor.

Sofia Fritzson sa...

Kombinera är bra och resor på det ena eller andra sättet är ju aldrig fel!

Kati sa...

resor låter som ett inspirerande tema, just för att det finns så många varianter på det, som du säger. Härligt med skrivkurs.

Skriviver sa...

Det låter underbart. Det är så ljuvligt det där att man tänker på en sak och så är det som att det frigör en massa andra saker i ens sinne/huvud och så kommer man på en hel radda grejer. Kreativitet föder kreativitet, liksom.

Mia Skrifver sa...

Sofia: Ja man kan bli rätt vild av allt man kan klämma in under tema resor.

Kati: Härligt är det.

Skriviver/Linda: Precis. Man blir mer kreativ av att jobba på det liksom.

Heléne (Bokglam) sa...

Resan kan vara bra för miljöombyte också tänker jag. Vilket de flesta behöver, även ens karaktärer.

Mia Skrifver sa...

Alla behöver miljöombyte. Det tror jag bestämt det.