tisdag 24 februari 2015

Drar ner på tempot

Ålrait. Början är ny, omskriven. Långsammare. Jag tror det blev okej utan att bli ointressant långsamt liksom. Det är en himla balansgång det här med i vilken takt det ska gå framåt.

Jag ska liksom göra tvärtom. Action finns, nu ska jag lägga in mer tankar. Och över huvud taget lägga in andningspauser i texten. Ja och lägga in mer av tidslinjen. När jag säger att action finns så betyder det att de gör saker, det är bra, men att de behöver mer kött i skallen också. Mer reagera och inte bara agera. Mer tänka på sina alternativ.

För handling behöver förstås också att karaktären finns i situationen.

Det känns rätt behändigt på något vis. Alltså görbart. Gäller bara att harva fram sida för sida och fundera på var det behövs andning efter hetsig läs-språngmarsch.

Vanligen brukar man få skruva upp tempot. I Martrådar, var det en hel del av det i min redigeringsfas. Nu vrider jag åt andra hållet. Och tänker, att alltid finns det nåt man kan göra.


7 kommentarer:

Eva-Lisa sa...

Ja, det gäller att hitta balansen i tempot också. Inte helt lätt alla gånger :)

Sofia Fritzson sa...

Jag har fått samma uppgift, action finns, men den behöver fyllas ut med mer dialog och reaktion.

Mia Skrifver sa...

Eva-Lisa: Tycker det är lättare åt det här hållet, att lägga in långsamheten när rörelsen finns.

Sofia: Se där! Ja, la precis in en dialog och en platsbeskrivning som jag insåg att jag sparat av någon anledning. Mycket trevligt. Lugnt och sansat.

Pia Widlund sa...

Mer kött i skallen!!! Haha

Skriviver sa...

Det låter som en väldigt trevlig uppgift. För min del börjar jag alltid med det långsamma (för att det är enklast och roligast) och blir tvungen att kämpa med det andra. Verkar ganska mycket som lyx att få göra det åt andra hållet :)

emmaaskling sa...

Jag befinner mig i samma sits just nu. Förra gången var det tvärtom. Ska bli spännande att se var det slutar. Och lite roligt att man gör olika.

Mia Skrifver sa...

Pia: Så är det. Köttas till ska det.

Skriviver: Jo lyx, Eller kanske. Lyx är också jobb, har jag märkt.

Emma: Första gången var det tvärtom. Andra gången var det nånting mittemellan, tror jag. Och nu då, köttar jag på.