måndag 9 februari 2015

Fortsätter läsa

Och på tal om läsning så när man väl kommer igång så är det ju ingen idé att sluta liksom.

Dessutom ska jag tala om just läsning (och skrivande) inför ett gäng i mars så jag sitter liksom och funderar väldigt aktivt på läsning just nu. Att vad jag tänker om läsning. Hur jag tänkt om läsning. Och vad mer man kan säga om det som inte just utgår från mig utan från läsning som grej liksom. Kan vara vad som helst just nu medan jag funderar.

Det är som med vilket skrivstadium som helst, man samlar intryck, läser in sig och allt är möjligt. Än så länge kan jag säga vad som helst. Eller nästan. Om läsning. Det är också ett stadium då jag känner att jag är ganska klok som kommer på så mycket, kommer på vad som helst.

Samtidigt fortsätter jag läsa, för hur ska man annars hävda att man är en sån som läser om man inte själv liksom? Och inte så att jag läser bara en bok, jag har ofta, nu också, fler på gång samtidigt.

7 kommentarer:

Eva-Lisa sa...

Jag hoppas min läsarsvacka ska försvinna snart så jag också kan läsa och njuta av det :)

Sofia Fritzson sa...

Härligt att du har läsflyt! Fortsätt så!

emmaaskling sa...

Jag har också börjat med det på sista tiden, att läsa på flera samtidigt. Vet inte vad jag tycker om det egentligen. Beror det på att den första boken inte är tillräckligt lockande/spännande/intressant?

Frida sa...

Jag har just idag börjat läsa Canada av Rickard Ford, och nu ska jag baske mig läsa ut den. För det är många böcker jag börjat med som lunchsällskap eller så, och som jag sedan inte tagit tag i. Så vill man se det snällt så - flera böcker samtidigt.

Tycker det går i perioder, ibland orkar man med många och några tunga, ibland måste det vara snabbläst och spännande.

Mia Skrifver sa...

Eva-Lisa: det hoppas jag med.

Sofia: jarå. Det ska jag.

Emma: inte för mig. Jag har alltid läst många böcker samtidigt. Lite olika sorts för att stämma med läshumör.

Frida: ja variation i läsningen. Instämmer. Det behövs.

Skriviver sa...

Jag har också alltid gjort som du: läst många böcker samtidigt för olika läshumör. Så trevligt med en besläktad själ - det är många som inte alls förstår. Men det är precis så: en feelgood eller mysfantasy som ren verklighetsflykt, en eller ett par lite mer litterära böcker, ofta en eller bar biografier också, och oftast någon faktabok om psykologi eller nåt lite lätt populärvetenskapligt. Ungefär så ser det nästan alltid ut för mig :)

Mia Skrifver sa...

Man behöver en varierad samling tycker jag. Också som komplement till att en del läsning för min del är väldigt jobbetonad och då vill jag släppa den genom att läsa annat.