måndag 16 februari 2015

Hur många böcker

Det är något sjukt sporrande i att anteckna hur mycket man läser. 

Alltså jag har inget mål eller så, måste inte läsa 120 böcker eller 30 böcker i året. Jag kom bara fram till att jag har ingen aning om vad eller hur mycket jag läser. Beslutade därför att skriva upp det.

Och när man väl satt igång och ska skriva i nästa bok i läslistan så blir man märkligt ivrig av att bara anteckna böcker. Förstår varför bokbloggare är så noga med bokföringen.

Jag vet från förut att jag läser många olika sorters böcker. Men det blir himla mycket tydligare när jag skriver upp dem. Att vilken soppa av litteratur liksom.

Det jag inte gör är att bedöma böckerna, jag vill bara veta antal. Inte fundera på poäng. Och det gör det också rätt enkelt. Att målet blir att få skriva upp så många böcker som möjligt. Att få fira att jag läst hellre än vad.

Sporrande alltså. Bara att anteckna. Undrar varför jag inte gjort det förut?

6 kommentarer:

Sofia Fritzson sa...

Detta är en sak som jag också har upptäckt, att det är kul att sätta på pränt att jag faktiskt har läst en bok. Det får mig att vilja läsa ännu mer! Tror jag började anteckna antal 2011, sen blev jag medlem på Goodreads 2014 och kunde se omslagen på alla böcker jag läst och det finns något tillfredsställande i att se att jag faktiskt läst en hel del böcker. Det är ju ingen tävling och det handlar inte om att läsa mest, men det sporrar mig att läsa och det tycker jag är roligt.

Skriviver sa...

Jag antecknade alla böcker jag läste i övre tonåren och i början av tjugoårsåldern. Det var extremt tillfredsställande, just som du säger, bara att anteckna hur många - och vilka: så att jag skulle komma ihåg åtminstone vilka jag läst. Har också börjat igen i år :) Även om jag läser väldigt lite så är det härligt.

Eva-Lisa sa...

Jag kanske också får börja anteckna vilka böcker jag läst. För jag har ingen aning om hur många jag läst under ett år :)

Mia Skrifver sa...

Sofia: Goodreads har jag inte riktigt tyckt att jag bryr mig så mycket om. Men förstår att det kan vara kul. Själv vill jag mest bara veta för min egen del. För precis, det är ingen tävling.

Skriviver: Man läser vad man hinner. I perioder hinner jag mer och i andra perioder läser jag inte nåt annat än ungefär det jag själv skriver - och tidningen...

Eva-Lisa: Precis därför jag började, för att veta lite mer om hur mycket eller litet jag läser. Insåg att jag hade noll koll.

carolastromstedt sa...

Under 2013 skapade jag en sida på min blogg om vilka böcker jag hade läst och det var så kul att jag ville göra något mer av det. Det var då jag gick med i Goodreads. Det sporrade mig ännu mer men jag utmanar mig inte att läsa fler böcker utan fortsätter i samma spår som tidigare och noterar vad jag läst. Min svärmor har en särskild anteckningsbok som hon skriver ner vilka böcker hon läst. Hon har gjort det i mååånga år nu. Önskar att jag också började lite tidigare men bättre sent än aldrig :) Kul är det i alla fall. man får ett anat perspektiv på sitt läsande. En överblick.

Mia Skrifver sa...

Precis. Jag tänkte på att du har en sån lista där på din blogg. Det är kul. För det blir ju förstås också lästips för andra.