söndag 8 februari 2015

Läsro och jag nappar direkt

Det firas läsro i Finland idag. Och jag har satt mig ner för att läsa Anders Fager Samlade svenska kulter. För är det läsro så är det. 

Sa också att om vi ska se nån film idag så ska det vara filmatisering av en bok. Det är inte svårt att hitta. För visst är det fascinerande hur många böcker som blir film. Att man tar den goda berättelsen och gör om den för att den kan tolkas på fler sätt.

Men läsro. Jag tycker det är suveränt att bara få sitta och läsa för att det liksom uppmanas till det. Skön läsning ni med!

11 kommentarer:

Bara hittepå sa...

Läsro är ett sådant där ord som omedelbart får mig på gott humör, lite som jordgubbsglass eller hundvalp. God läsning!

Sofia Fritzson sa...

Himla bra idé med läsro! Det borde firas minst en dag i veckan :)

Lugn. Det ordnar sig. sa...

Läsro låter fint!

Susanne Olars sa...

Läsro tänker jag införa på regelbunden basis här hemma, typ skriva in i almanackan lie då och då!

Skriviver sa...

Säger som Susanne: läsro önskar jag mig mycket och ofta. Men ändå coolt att fira det som en högtid.

Mia Skrifver sa...

Bara hittepå: Visst är det. Man får alldeles lagligt bara sitta ner och ha sin läsro och ingen får störa. Hur jordgubbsglass som helst.

Sofia: Ja, En dag räcker ingentstans. Varje dag kunde också vara perfekt.

Lugn. Det ordnar sig: Och är det också.

Susanne: Bra, man ska boka in lästid om det inte annars infinner sig. Alltså det var helt suveränt att veta att någon bestämt att jag skulle läsa, för att jag liksom skulle det.

Skriviver: Ja man vill ha det ofta, men tror också att det är bra att få bestämma att just en viss söndag har alla det.

Pia Widlund sa...

Läsro skulle jag vilja ha, lite mycket nu bara!

Heléne (Bokglam) sa...

Vilken bra dag - undrar om vi har något liknande i Sverige? Tror inte det... Får helt enkelt fira den finska dagen i fortsättningen.

Frida sa...

Fantastisk högtid ju! Angående kulterna så är jag förtjust i den om Västerbron.

Mia Skrifver sa...

Pia: hoppas du får det snart.

Helene: tror att det har att göra med att vi iår firar Bokens år i Finland och då är det olika grejer som läsro på gång. Misstänker att allt utgår från diskussionen om att läsning minskat.

Frida: ah. Den är häftig. Själv är jag rätt förtjust i den kvinnliga offerjulten i skogen.

Mia Skrifver sa...

Offerjult låter mysigt även om jag menade offerkult.