måndag 9 mars 2015

Baksidan

Jag kan säga det, jo det är på väg ut en bok i höst, del tre ja, i höst kommer den, jo, jag redigerar den just nu. Men intressant att det liksom blir på riktigt när jag petar på baksidestext, att jag tror på det själv då.

Det finns de där avgörande stegen när man skriver, då man börjar förstå vad som är på gång. Alltså först texten, när man inser hur berättelsen är, vad som kommer att hända. Småningom genom olika redigeringar, detaljerna, hur man mejslar ut allting, hur glad man blir över vissa saker som höjer temperaturen.

Sen är det allt det där andra, som omslagsbild och idag baksidestext. Grejer som görs innan det blir bok. Grejer som gör att man förvånat studsar till för att man är lite uppslukad av berättelsen, detaljerna och inte har hunnit fundera så värst på allt möjligt annat. Men så dyker det upp och det blir på riktigt.

Så nu vet jag det, bok i höst. Jarå.


8 kommentarer:

Maria Turtschaninoff sa...

Hurra!

Sofia Fritzson sa...

Åh vad roligt! Bästa känslan när man når alla de där stegen så att det känns på riktigt!

carolastromstedt sa...

Yesssss! Läshösten är räddad :-)

Anna Hansson sa...

Vad härligt! :)

Mia Skrifver sa...

Maria: indeedy!

Sofia: mycket sant.

Carola: om jag räddar din läshöst då räddar du min.

Anna: jarå..

Skriviver sa...

Å det låter roligt! Jag har en känsla av att det är något lite magiskt över baksidestext. Som en sorts trollformel som hjälper till att liksom på riktigt göra boken ;)

Pia Widlund sa...

Så kul, jag ska försöka få ut min bok i höst också!!

Mia Skrifver sa...

Skriviver: jamenvisst! Magiskt är precis vad det är. Också för att det är ju en viss sorts genre att formulera en baksidestext. Den ska ju formuleras för att läsas.

Pia: hurra vad kul! Lycka till med det!