tisdag 17 mars 2015

Chokladkaka

Funderar på slut. Förstås. Därmed en lista:

Alla dör.
Hjälten vinner men är trasig.
Folk bara försvinner iväg till sina liv.
Tillbaka till början.
Det visar sig att det hela bara var början.
Vi kommer alla att vara förlorade.
Hjälten ska ännu slåss och det för evigt.
Skurken vinner.
Solnedgångsslutet.
Vakna ur en dröm.
Bröllop.
Hjälten offrar sig.
Det visar sig att allting egentligen styrs av utomjordingar.
Alla får äta chokladkaka.

Tja, man har ju att välja på när det gäller slut. Nåt jag glömt?

13 kommentarer:

Sofia Fritzson sa...

Jag gillar den sista :)

Eva-Lisa sa...

Hahaha, ja den sista var ju hemskt rolig. Men slut är kluriga, för det är ju det som man vill ska stanna kvar hos läsaren, gärna får det bli oförglömligt också :)

Pia Widlund sa...

Jag tror du fick med allt!

Lugn. Det ordnar sig sa...

Hahaha, vilken föredömlig lista. Du har prickat in både slutet på min diktsamling och slutet på min novellsamling. Men jag säger inte vilka. ;-)

/Liv

Maria Turtschaninoff sa...

Klassikern när man skrev uppsatser: ...men allt var bara en dröm!

Mia Skrifver sa...

Sofia: Ja det är en av de godare.

Eva-Lisa: Man hoppas på det ja, att de stannar kvar.

Pia: Tror att jag borde försöka komma på fler, de helt oväntade.

Liv: Se där. Då hoppas jag att chokladkakan ska smaka utomjordingarna.

Maria: För man har ju läst sin Alice...

Susanne Olars sa...

En kombination av de två sista tycker jag skulle vara det perfekta slutet! :-D

Mia Skrifver sa...

Det enda rätta slutet. Det är så det kommer att sluta i verkligheten. Gäller alla berättelser.

Kati sa...

Haha, kul med listor!
*Hjälten förlorar men vinner något annat.
*Hjälten offrar sitt liv för att rädda världen.
*Hjälten vinner men förlorar något som han upptäckt på vägen var viktigare (bittersweet)
*Berättelsen hade inget egentligt syfte och karaktärerna inget mål utan deras liv fortsätter precis som innan. Ingen har lärt sig något.

Kati sa...

PS oj, jag såg att några av mina hade du redan fått med... :)

Mia Skrifver sa...

Den sista är kanske bäst att överlåta åt såna som inte bryr sig om ifall nån vill läsa. Och tack för tillägg.

Kati sa...

*Hjälten och hjältinnan får varandra - och sedan dör en av dem just som de ser fram emot sitt happily ever after tillsammans. Arrgghh!

Mia Skrifver sa...

Haha. Låter som Shakespeares Romeo och Julia.