måndag 23 mars 2015

Gnager hål

Den här veckan blir det livat. Mycket på gång bara. Som podcast-bandning och träffa kompis i Helsingfors.

Ändå sitter jag mest och tänker på att jag behöver göra listor. 

Den lista som just nu gnager hål i hjärnbalken är 10 (eller kanske färre) orsaker varför man ska läsa. Alltså det är himla klart för mig varför man ska läsa. Men det handlar inte alltid om mig. Så jag tänker metaperspektiv. Samtidigt som jag är rätt ointresserad av nyttigheten. Alltså allt kan inte vara en resa från a till ö. Läsning är inte alltid det. Är alltså inte en uppåtgående kurva där man för varje bokstav blir klokare. Ändå ska jag försöka hitta just det, nånslags orsaker till det vettiga i att läsa. Men nyttighet är ett jobbigt ord. Ungefär som tacksamhet. De har sina värden, men i vissa lägen skaver nyttan och tacksamheten hål på allting.

I alla fall, jag gillar listor, så den här ska jag också göra. Fast först får den rulla omkring i hjärnbalken en stund.

5 kommentarer:

Eva-Lisa sa...

Listor är roliga, kanske mer att skriva än att beta av dem :)

Sofia Fritzson sa...

Listor är superbra!

Skriviver sa...

Det finns ju extremt många bra anledningar till att läsa förstås. Och trots att de två anledningar som toppar min egen personliga lista med varför jag läser är njutning och förkovring, så måste jag säga att jag tror att en av de bästa anledningarna i allmänhet (och i synnerhet för yngre personer) är att man övar sin förmåga till empati och mentalisering - det vill säga förmågan att sätta sig in i någon annans situation. Det är helt ovärderligt. Ibland tänker jag att det är det som skiljer läsning från filmtittning på ett så avgörande och viktigt sätt: att man får komma in i folks huvuden på riktigt(alltså, om det är en bra bok).

Pia Widlund sa...

Berikande, lustfyllt, utvecklande, avkopplande, sömngivande, rofyllt, ehh nu tog det slut!

Mia Skrifver sa...

Eva-Lisa: Beror på listan antar jag.

Sofia: Jorå, och det är ju ett bra sätt att argumentera också.

Skriviver: Riktigt bra tanke det där om att fundera kring skillnaden mellan läsa och film. Det ska jag tänka på när jag gör min lista. Tack för det!

Pia: Ja, man kan ju utgå från vissa ord och sen fundera på vad man menar med dem. Sömngivande får mig att tänka på att om man har problem med sovandet så gäller det bara att hitta tråkigaste boken nånsin så ordnar det sig...