tisdag 3 mars 2015

"Gör ingenting"

Hallå, sa jag åt mig själv. För råkade läsa först Marias blogg där hon talar om att man ibland behöver tanka lite för att orka och sen Skriviver som talar om att låta sig själv vara sjuk. Lyssna, sa jag åt mig.

För precis innan hade jag tänkt på att jag gör ju ingenting.

Vilket är värsta lögnen.

Jag skriver de flesta dagar. De dagar jag inte skriver sitter jag och stirrar ut i luften och tänker på något som hör ihop med skrivandet. Jag redigerade igår, jag har redigerat idag. Ändå, där kommer tanken farande om att jag inte gör något.

Jag har tänkt ut en kolumn jag ska skriva. Jag har satt ihop ett tal jag ska hålla. Jag funderar på vad jag ska tala om i skolor jag ska besöka.

Och jag ska snart redigera mera.

Jag ska också förbereda kurs för ikväll och läsa noveller för mitt juryjobb.

Men nähe, jag gör ingenting.

7 kommentarer:

Sofia Fritzson sa...

Jag tycker du verkar göra väldigt mycket väldigt ofta, men jag förstår känslan. Mycket händer ju i ens huvud och tankeverksamhet går inte riktigt att redovisa.

Mia Skrifver sa...

Du sa det. Tankeverksamhet är otroligt svårt att redovisa. Om man kunde skriva in det i rapporter hit och rapporter dit. Att jag har tänkt...

Pia Widlund sa...

Jag gör inget speciellt jag heller; 3 dans grupper, 2 teatergrupper, en blogg, hus, hund och lite skrivande...annars är det lugnt.

Kugge sa...

Håhå, jag önskar att jag faktiskt ibland gjorde INGENTING. I stället för att härja på med tusen olika projekt hitåt och ditåt. Men sen igen så är det nu sån som jag är, får bara försöka hänga med i svängarna själv. :)

Och jag tycker också du verkar ha väldigt mycket på gång - varav mycket verkar intressant och spännande och roligt. Men också roliga saker kan bli tunga hur roliga de än är.

Anna Hansson sa...

Ibland jobbar hjärnan som bäst dom gånger man gör ingenting. (Eller man tror att man gör ingenting och så visar det sig sen att man jobbat skitmycket...)

Skriviver sa...

Jo, som sagt, det är just det där med att göra ingenting. Man gör det mycket mer sällan än man tror.

Mia Skrifver sa...

Pia: Jag ser att du förstår.

Kugge: Också roliga saker kan vara tunga, speciellt när de liksom inte når fram till det roligaste. Alltså det där med att få sätta punkt, klar alltså.

Anna: Så är det.

Skriviver: Sant. Gäller att hålla koll på sig själv.