torsdag 5 mars 2015

Kakbit i historien

Nåja nåja. Efter gårdagens inlägg inser jag att jag suttit på en lunch idag och fört ett samtal om andras världar, alltså om läsning. Jag kan tydligen prata om annat ändå. Om historia som berättas i skönlitterär form. Hur det görs och vad det betyder att något berättas på ett visst sätt.

Vilket fick mig att hicka till.

Tänkte på Projekt KB, som puttrar i bakhuvudet nu medan jag redigerar del tre i Martrilogin. Och huh huh, det finns ett och annat att tänka på när man ska skriva något med en historisk tillbakablick. Samtidigt också, att man måste liksom hålla sig till sig själv också när man ska se bakåt i tiden, att man utgår från det som intresserar mig i det historiska, inte så mycket vad som råkade hända i stort i historien. Alltså det är klart att det är viktigt, men det kan finnas som eko mer än som pedagogiskt och moraliskt rättesnöre. Jag vill faktiskt inte lära nån just nånting om historiegången. Mer då, titta lite på den. Från mitt håll.

Så när jag efter detta redigerande får återgå till det nya projektet så är det vad jag ska tänka på, vad jag bryr mig om, vilken bit av den där kakbiten i historien som jag ska hugga tänderna i.




P.S. För övrigt har jag läst två häftiga artiklar, den ena handlar om snor i litteraturen och den andra om fetma i bilderböcker. Det ni! (De ingår i Kalejdoskopiska läsningar - i vilken jag också har en text, närmare bestämt har jag bidragit med en dikt.)

2 kommentarer:

Sofia Fritzson sa...

Snor i litteraturen lät ohejdat spännande!

Mia Skrifver sa...

Det är det. Tänk på det nästa gång du läser, finns det snor i texten...