tisdag 24 mars 2015

Kontrast-raster

Pessimisten tittar på fönstren och tänker att nån borde tvätta dem så att solen kan nå in. Optimisten tittar på fönstren och gläds över att inte behöva dra ner gardinerna för solen sticker inte alldeles obehagligt i ögonen.

Det är inte det att jag tänkte skriva om mina skitiga fönster, fast det gjorde jag också, utan mer så att jag funderar på kontraster, motsatspar, binariteter. Alltså jag talar text, förstås. Strunta i mina fönster. Och den text jag försöker ta mig in i igen genom att tänka på kontrastkaraktärer är Projekt KB. Så jag funderar på huvudpersonen och eventuella medhjälpare och andra plågoandar. Dessutom på tematiken, hur det ska kontrasteras för att inte bli så himla dystert. Sånt alltså som handlar om att framhäva något genom att ställa saker mot varandra.

Förstås också på mina eviga följeslagare: monster och människor. Den kontrast jag på något sätt alltid söker efter. Vem som är vad.

Kunde säga mängder om just såna här flankerande karaktärer för det är rätt mycket med dem. Har i och för sig talat om såna förut också. Som i att Bikaraktärer lever farligare eller Hur låter hon och så förstås, jag har skrivit bl.a. om Antagonisten med stort A. Men just nu är det inte direkt bikaraktär som man kan göra sig av med eller hur man ska älska antagonister som jag funderar på utan motsatser av annat slag, för att visa något i berättelsen, hos huvudpersonen. Kontrasten bara och just det kommer att vara extra viktigt i Projekt KB, där väldigt mycket ska handla om kontraster.

6 kommentarer:

Maria Turtschaninoff sa...

Ja här är ett hett insidertips: jag tvättade alla husets fönster i ett anfall av plötslig energi post-förkylning.
Igår snöade det och regnade vertikalt in på alla fönster.
Nu är de nästan lika smutsiga som förr.

Slutsats: det lönar sig aldrig att tvätta.

Mia Skrifver sa...

Ha ha. Fölåt. Och håller med, lönar sig aldrig att tvätta. Det är gott med lärdomar av det slaget. Nu slipper jag.

Sofia Fritzson sa...

Mina fönster är nog nästan värre på insidan, om det är nu är möjligt. Kladdiga barnhänder ...

Susanne Olars sa...

Jag funderar mycket hellre på kontraster än putsar fönster. Det är ju superspännande! (Kontrasterna, alltså...)

Pia Widlund sa...

Mmm, fönstren ja, varför påminde du mig?

Mia Skrifver sa...

Sofia: Min mamma sparade i tiderna en kladdig hand på ett fönster, för hon tyckte det var vacker. Se det som konst liksom.

Susanne: Ja, jag sa ju att glöm fönstren. Kontraster är mycket viktigare.

Pia: Det kan man fråga sig. Jag vet inte. Det var väldans dumt av mig.