lördag 7 mars 2015

Mer musik

Det går att jobba bara man kör musik och vrider upp ordentligt för att inte höra Star Wars-maraton som körs i ett flickrum.

Vill hävda att jag hittar mina sätt att jobba om jag är tillräckligt målmedveten, vilket jag råkar vara. Att musik.

Fick mig att tänka på en grej, att vissa böcker har ett soundtrack, alltså inte så att författaren ens sagt att det har det. Utan så att man läst och lyssnat på en viss skiva medan man hållit på. Mer så när jag var yngre alltså. Och det är ju lite absurt. Att höra Depeche Mode till Stephen Kings Pestens tid. Som för övrigt är en bok jag tänkt läsa om, men sist jag tänkte på det så var det just med den tanken, att jisses, jag lyssnade på Depeche till den här. I en vit walkman-kasettspelare. Lyssnade också på blandband förstås, men mest just till den boken Depeche Mode.

Och det väl också en av orsakerna till att när jag skriver så behöver jag musik. Martrådar, Maraminne har listor i slutet på vad jag lyssnat på ungefär. Den här trean kommer också att ha det. För jag skriver med musik. Inte alltid, inte varje gång, men ofta. När jag lagt den här trilogin åt sidan ska jag skapa en ny lista, en helt annorlunda för Projekt KB. Det har varit mycket rytm och ord och snabbt för Martrilogin.

Idag då för att också stänga ute flickrummets Star Wars-maraton. (Även om jag fått en och annan flashback av hur man kollade på Twin Peaks, Picket Fences, Buffy, James Bond, Riget m.fl. på samma sätt - i ett svep med avbrott för att hämta mer kaffe, chips och pizza (fast här var det typ sushi som hämtades).)

6 kommentarer:

carolastromstedt sa...

Jag har funderat på att köpa den där Star Wars serien och introducera den för min dotter. Var himla längesedan jag såg dem själv. Jag lyssnar också nästan alltid till musik och beroende på scen och stämning så varierar musiken därefter. Jag minns när jag läste Stephen Kings Salems Lot. Vid den tiden hade John Farnham släppt en skiva där varje låt kunde ha varit skriven för någon scen i boken. Jag tror att det var mest en slump men häftigt var det att de råkade komma ut samtidigt.

Mia Skrifver sa...

Hos oss har vi kollat Star Wars till och med baklänges och det är ju häftiga filmer så det är kul att dela med döttrar.

Visst fascinerande vilken musik man råkar lyssna på.

Eva-Lisa sa...

Åh, Pestens tid, är en av hans bästa böcker! :)
Jag älskar också sushi, skulle kunna äta det dagligen tror jag hehe.

Mia Skrifver sa...

Tror rent av att jag kan hålla med om det. Att den boken stannat kvar mest.

Och själv gillar jag inte sushi. Snarast tvärtom. Men andra får ju gilla istället.

Frida sa...

Har just paketerat två star wars-lego och en star wars-dvd, fast en av de tecknade varianterna. Och sonen lyssnar på symfoniorkester, körsång och ragtime, så länge det står Star Warst Theme nånstans i titeln.

För övrigt låter KIng och Depeche som en ganska trivsam kombination.

Mia Skrifver sa...

Minns när jag också packade in star wars-lego i mängd. Men inte längre. Nu är det mer spel och pengar...