onsdag 18 mars 2015

Orden får foga sig

Man har en idé och börjar skriva kring den. Skriver och skriver. I åratal. 

Eller egentligen är det inte idén eller ens alla de idéer och märkliga infall man får under de där åren man skriver som är det viktiga. Utan orden. Vilka ord man väljer för att gräva fram idén med. Språket. Först mest inslängt lite ord på måfå, småningom framputsat och slipat med de ord som ska göra det hela så tydligt som möjligt utan att bli övertydlig.

Där någonstans, bland orden, i språket, det är väl det som fascinerar mig. Hur man kan vända på en mening. Framhäva något annat för att man flyttar på orden. Det är häftigt. Det kan pågå länge, samtidigt behöver man i något läge komma fram till att man gjort sitt. Orden har vinklats och vridits och stämmer med det man vill få fram. Ungefär i alla fall.

Med tio sidor kvar tänker jag att det är dags att lägga bubblet på kylning. Klappa sig själv på axeln så otroligt mycket för att jag klarat det igen, trots inledande muttranden. Och att jag gjort det, suttit ner och jobbat fast livet omkring på annat sätt är skört. Gjort det mellan allt annat som ska göras och planeras. Att det är min tredje roman på tre år. DET ni.

Kanske tjoar jag en eller två dagar för tidigt. Men tio sidor kvar är piece of cake. Så är det bara. Och orden får foga sig.

4 kommentarer:

Sofia Fritzson sa...

Klart du ska tjoa! Tjohoo, vad bra jobbat!

Pia Widlund sa...

Visst är det spännande med ord. Ibland använder jag synonymknappen o Word och då kan hela meningen ändras ganska mycket. Man borde göra det oftare! Har precis läst Mons Kallentoft, språket och orden flyter fram på ett sagolikt sätt, jag blev lite inspirerad.

Skriviver sa...

Sååå sjukt bra jobbat! Ganska overkligt att du (snart) har skrivit tre böcker på tre år. Galet härligt :)

Mia Skrifver sa...

Sofia: Jag ska tjoa ännu högre bara jag är klar på riktigt.

Pia: Använder alltid synonymlexikon, inte från word (för jag använder inte word) men på annat sätt. Mycket viktigt verktyg.

Skriviver: Och egentligen har jag skrivit mer, men det är inte böcker än, utan bara manus. de får vänta på sin tur. Så jag är tämligen belåten, ja, det är jag.