torsdag 2 april 2015

För ett helt år!

Semestern börjar med att jag får stipendium. För ett år! Va!

Jag har inte haft ett ettårigt stipendium sen 2003. Och då var det mitt första år som doktorand. Efter det har jag haft stipendiebitar för nio månader, sju månader, fyra månader, tre månader, som jag pusslat ihop. Visst, jag har haft jobb ett par omgångar också, moderskapsvikariat. Men i princip har jag levt på stipendier och gjort stipendieansökningar sen långt före det där första ettåriga stipendiet. Och nu då. Ett år. För mig är det lyx.

Det är tufft med korta stipendier, att pussla, att inte veta vad som händer om tre månader, att aldrig ha en särdeles långsiktig plan. Men jag har å andra sidan inte varit arbetslös (eller jo det har jag men det var på 1990-talet), något tycks jag göra rätt i stipendieansökningar och i att jag ofta sagt ja till alla de jobb som handlar om kurser och prat och sitta i det ena och det andra, för jag får det faktiskt att gå runt. På nåt sätt. Men ett ettårigt stipendium betyder att jag får andas en stund. För just nu behöver jag inte tänka på inkomstbortfall när nåt av allt det där man erbjuds inte blir av.

Det må vara tufft, men jag skulle inte välja annorlunda. Det jag är bra på är det här. Det jag vill göra är det här. Skriva. Att äntligen äntligen få det eftertraktade ettåriga stipendiet igen - semester, på allvar, here I come. Och sen ska det jobbas.

17 kommentarer:

Sofia Fritzson sa...

Men vad roligt! Stort grattis!

Susanne Olars sa...

Grattis! Vilken trevlig orsak att njuta ännu mer av semesterresan!

CharlotteC sa...

Grattis! Det är ju hur bra som helst!!!

Pia Widlund sa...

Jihoooo, fira med ett stort påskägg!

Mia Skrifver sa...

Sofia: Tack!

Susanne: Det kan man lugnt säga.

Charlotte: Tackar tackar.

Pia: Inte stort, men otroligt gott tänkte jag mig.

Elina sa...

Härlig start på semestern, grattis!

Nina sa...

Men grattis! Hur firade du det?

emmaaskling sa...

Åh, det måste kännas helt underart! Grattis!

Lugn. Det ordnar sig. sa...

Underbart! Stort GRATTIS!!!

/Liv

Kugge sa...

Hurraa grattis!! :) Kan bara tänka mig hur himla bra det känns!!

Mia Skrifver sa...

Elina: Det är det. Tack!

Nina: med ett glas bubbel. Och snart ett till.

Emma: ja. Det är så bäst.

Liv: underbart var ordet.

Kugge: det känns som om man har det lite lättare att andas.

Skriviver sa...

Å, fantastiskt! GRATTIS! Vilken känsla.

Skriviver sa...

Å, fantastiskt! GRATTIS! Vilken känsla.

HQ sa...

Hepp! Njut av stipendieåret, mycket välförtjänt!

Mia Skrifver sa...

Skriviver: tack. Känslan i topp.

HQ: will do. Alla dagarna.

Anna Hansson sa...

Men grattis!! Vad betyder stipendium för ett år? Är det att man får tillräckligt med pengar för att leva i ett år? Eller betyder det att man får pengar i år, och nästa år är ett nytt åt och då kan man få mer om man har tur?

Mia Skrifver sa...

Det betyder att ett år har jag pengar att leva på. Hur det ser ut sen beror på vad jag åstadkommer på ett år. Men det är ny ansökning sen. Och visst kan man få mer men tror att det som allt annat handlar om att visa att man jobbar för pengarna.