tisdag 28 april 2015

Läsning typ

Förresten så nominerade Havsdjupens sal mig till Liebster award. Tackar, ska alltså besvara en del frågor. Om läsning. Well here goes:

1. Vad läser du just nu?

Whoaa. Jag läser liksom mycket på en gång. Ungefär de här tror jag: Room 121, 50 ways the world could end, mitt eget pågående projekt, minnesberättelser, studentslutarbeten, Anansi boys.

2. Vilken är din senast köpta bok?

50 ways the world could end. Tror jag. Eller köpte jag högen e-böcker efteråt? Nej. Det var 50 ways.

3. Vad får dig att köpa/inte köpa en viss bok?

att köpa: ofta impulsen att jag troligen behöver den där boken.
att inte köpa: brist på pengar.

4. Vilka/Vilken är din/a favorit författare?

Jag tror inte att jag har favoriter. Inte på allvar. I perioder gillar jag nån och i andra perioder nån annan. Men den som jag har lättast att återkomma till är Tove Jansson.

5. Spelar det någon roll för dig vilket kön/etnicitet har när du väljer en viss bok?

Nej. Och jo. Ibland inte. Och andra gånger bestämmer jag att jag ska välja enligt något visst.

6. Vad betyder språket i en bok för dig?

Mycket. Språk kan göra en berättelse, det är klart att det är viktigt. Jag är visserligen inte direkt poet själv, men skriver dikt också och då betyder språk allt.

7. Vad får dig att läsa om/inte läsa om en bok?

Berättelsen, att den är bra, att jag vill veta mer om hur det är uppbyggt. Alltså jag läser gärna om, vissa böcker läser jag om flera gånger. Den bok jag läst om flest gånger, tror jag, är Olof Lagercrantz Om konsten att läsa och skriva. Eller egentligen Vem ska trösta knyttet? för den lästes först för mig som liten och sen har jag läst den högt cirkus miljoner gånger. Plus sjungit sångerna. Sett den som teaterpjäs och tv-program. Huh. Knyttet alltså, går igen och igen.

8. Vad får dig att läsa fler böcker av samma författare?

Deras sätt att berätta. Språket. Eller helt enkelt för att de skrivit en serie som jag gillar och behöver läsa vidare.

9. Vad får dig att tycka om en bok?

Berättelsen, språket, karaktärer. Jag känner att jag upprepar mig själv. Men det är inte liksom bara en grej, utan ofta en kombination av saker som stämmer dramaturgiskt.

10. Vad tycker du är viktigast när det gäller vad du läser (språket/innehållet/huvudpersonen eller annat)?

Allt. Jag läser all möjlig sorts text. Det beror mer på humör och tillfälligt intresse vad jag för tillfället fascineras mest av. Just nu till exempel har jag ägnat mycket tid åt att läsa om hemskheter som har och kan drabba världen. Det är fascinerande. Jag är tämligen morbid för närvarande. Bra så här till våren.

11. Vilken bok skulle du rekommendera mig att läsa?

Hilary Mantels historiska skildring Wolf Hall av hur England liksom på nåt vis blir England, betraktat genom Cromwells ögon. Det är en av de häftigaste historiska skildringar jag läst på sista tiden. Fick mig att börja läsa all möjlig sorts historiska berättelser, bara för att jag känner att jag vill ha mer.


Och jag är himla dålig på att skicka vidare till någon speciell. Så den som känner att den vill prata om sin läsning och att fint att nån ställer frågor om det, varsågod, plocka på er bara.

4 kommentarer:

Sofia Fritzson sa...

Då plockar jag på mig och svarar på den hos mig imorgon eller så.

Mia Skrifver sa...

Vad kul! Gör det. Ska bli kul att läsa om din läsning.

Jenny Holmström sa...

Vad roligt att du tog dig tid att svara på mina frågor! Tack så mycket! Funderar mycket på det där, vad som får någon att läsa en viss bok och köpa en viss bok och återkomma till vissa böcker... Och det är alltid kul att se andras svar!

Mia Skrifver sa...

Det var kul. För läsning kan man ju tala om i all oändlighet.