torsdag 30 april 2015

Men var har de toaletten?

Ibland när en viss miljö liksom kravlat sig in i texten och man undrar, men var fasen har de toaletten? för någon behöver kissa, den känslan av vilsenhet i ytterst trängande behov, urk ju, och man undrar hur historiskt kreativ får jag vara?

Jag trevar mig fram, för jag vet vad jag hoppas, och bävar för att det ska vara fel, allt medan karaktären står med benen i kors, är friheterna i min historiska utsvävning förvrängda? Jamen så hittar jag Boken. Den här gången var det Kvinnornas Helsingfors. Denna guldgruva till bok plockar jag fram och läser för att se. Och tusan vad jag får syn på!

Det visar sig att om vissa saker har jag rätt, lättnaden, andra saker blir ännu bättre, glädjeyran.

Kan därmed berätta att toaletten är lokaliserad och den kissnödiga har fått tömma blåsan. Frid och fröjd, eller tja, det beror ju på hur man ser det, för efteråt stod någon utanför toaletten, stod i vägen ju.


Och med det önskar jag er Glad Valborgsmässoafton om det så sker vid berg eller brasa, må ni hitta era toaletter i tid och inte hindras efter utfört behov. Skål!

3 kommentarer:

Susanne Olars sa...

Behovet av toaletter får icke underskattas. Jag ägnade en hel dag åt att sätta mig in i mulltoans funktioner till mitt manus, nästa redigering skrev jag om den till ett vanligt utedass. Men kunskaperna kanske jag kommer ha nytta av vid annat tillfälle... Och ingen stod i vägen utanför! :-)

Pia Widlund sa...

Trevlig helg du också. Nu har jag fixat en författarsida på FB, gilla gärna, sprid och dela och allt vad det heter!

Mia Skrifver sa...

Susanne: nej. Inget får underskattas. Speciellt inte toaletter.

Pia: trevligt, ska leta rätt på den. Du också. Fin helg!